Debatten om rätt lufttryck i vinterdäck återkommer årligen. Biltillverkarens rekommendationer ger inte bäst resultat – rent greppmässigt.
– Jag får mycket bättre grepp i kurvor, säger Jonathan Benson, recensent på Tyre Reviews.
Somliga argumenterar för att lågt lufttryck i däcken är bättre på vinterunderlag eftersom det innebär mer gummi på vägen. Då får mer av däcket kontakt med vägen och det blir mer flexibelt. Andra menar att högt lufttryck är bättre. Även om mindre av däcket nuddar vägen så pressas den delen av däcket som gör det hårdare vilket ska leda till bättre grepp.
Genom att accelerera och bromsa 16 gånger med 50, 35, 20 och 10 psi testar Tyre Review hur däcken klarar olika tryck (3,45 bar, 2,41 bar, 1,38 bar och 0,69 bar). För att ge alla lufttryck en rättvis chans börjar varje test med en rullande start från 5 km/h. Bilen växlar aldrig under accelerationen till 35 km/h. Vinterdäcken som testas är Pirelli Cinturato Winter 2. Alla olika lufttryck testas även på en snö- och isbana.
– Förhoppningsvis kan testen sätta punkt för vissa argument, säger Jonathan Benson.
Vid acceleration och bromstest är svaret tydligt. Bilen har 17 procent bättre acceleration vid 10 psi jämfört med 50 psi. Den bromsar också bättre. Ett lufttryck på 10 psi ger en 5,2 procent kortare bromssträcka jämfört med 50 psi. Men i verkligheten skulle det förstås inte gå att köra på 10 psi som motsvarar 0,69 bar.
Varenda litet gupp blir tydligt när bilen kör på snöbanan med 50 psi. Bilen svänger snabbt med högt lufttryck i däcken men blir understyrd direkt. Dessutom bråkar den hela tiden med ABS systemet. När Jonathan kör med bilens rekommenderade 35 psi känns bilen genast bättre, mindre bråk med ABS. Bromsarna är mer responsiva. Bilen svänger inte lika snabbt men den har garanterat mer grepp. Varvtiden minskar med 1,8 procent.
Jonathan blir förvånad när han kör med 20 psi. Han berättar att det känns grymt bra. Allt funkar som det ska även om bilen inte reagerar lika snabbt vid svängar. Varvtiden blir 4 procent bättre. Guppen på snöytan känns nästan obefintliga.
– Det känns som att jag svävar på moln, säger Jonathan.
Det är fascinerande nog att däcket stannar kvar på hjulet med 10 psi. Greppet förbättras en aning och bilen får lättare att gasa på raksträckor. Varvet går till och med snabbare och förbättras med 4,9 procent. Men priset är en osäker förare.
– Du väntar nästan på att något oväntat ska ske under dig, säger Jonathan.
Istesten förvånar. Här är däckens grepp som bäst vid 20 psi men sämst vid 10 psi. Däremot bromsar bilen som bäst när luftrycket ligger på 10 psi och sämst med 30 psi.
– Jag har ingen aning om varför, jag tänker inte ens försöka gissa, säger Jonathan.
Allt som allt är lägre tryck bättre på vinterunderlag men riskerna förknippade med 10 psi är inte värda det extra greppet. Det kan däremot vara värt att köra med lågt tryck om du fastnat men kom ihåg att fylla på däcken med luft efteråt för att förhindra ojämnt slitage. Använd tillverkarens rekommenderade lufttryck som ofta står på en etikett på dörrstolpen eller i bruksanvisningen.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.