Avslöjat: Därför får elbilar punktering så ofta

Nästan var tredje elbil som behöver hjälp på vägen har drabbats av punktering. Betydligt fler än för bensin- och dieselbilar. Nu har orsakerna kartlagts.

Vid första anblick verkar elbilar och fossilbilar vara ganska lika. Det är först när de körs som skillnaderna börjar märkas, framför allt ljudmässigt. Men nu avslöjar ny forskning en annan stor skillnad: däcken, bilens kanske mest grundläggande del, råkar ut för fler problem på elbilar än på bensin- och dieselbilar.

Undersökningen är gjord av den norska bilorganisationen NAF. Deras siffror visar att nästan 30 procent av vägassistansutryckningar till elbilar beror på punktering. Medan bara 11 procent av utryckningarna till fossilbilar orsakas av punktering.
– Det finns flera anledningar till att elbilsförare upplever punktering oftare än andra förare, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

Foto: NAF

NAF nämner tre huvudsakliga anledingar till att elbilar oftare behöver hjälp med punktering. Den första gäller elbilars vikt. Den extra vikten, som främst kommer från de stora batterierna, leder till snabbare slitage på däcken och ökar risken för punktering.

Många elbilar är dessutom utrustade med lågprofildäck, större fälgar och mindre gummihöjd. Det ger en modern design, men däcken blir samtidigt mer utsatta. Mindre gummi mellan vägen och fälgen innebär att små stenar, skarpa kanter eller trottoarkanter lättare skadar däcken.

Den tredje huvudsakliga anledningen är elbilens användningsområde. De flesta elbilarna används ofta i stadsområden där vägarna är fyllda med små föremål, som glasskärvor och metallbitar, vilka kan orsaka punktering.

Anledningen till att elbilsägare ofta behöver vägassistans är att många elbilar levereras utan reservdäck. Istället har de ofta reperationsskum, men många förare är osäkra på hur dessa används enligt NAF:s erfarenhet. Detta leder till att fler väljer att ringa efter bärgningshjälp.
– Det har varit en trend över tid att fler ringer efter hjälp vid punktering. Folk är inte lika självhjälpta som tidigare, säger Nils Sødal.

Nils Sødal. Foto: NAF

Men det är inte bara elbilens design som man ska skylla på. 
– I slutändan avgörs däckslitaget mest av föraren. Kör du varsamt håller däcken längre, skriver Ståle Frydenlund, seniorrådgivare och testansvarig på Elbilföreningen, till Aftenposten.

Han menar att den som vill undvika punka ska överväga att byta från lågprofildäck. Men påpekar också att däckens kvalitet spelar en avgörande roll. Dessutom förklarar han att man ska ha korrekt däcktryck och exakta hjulinställningar för att motverka ojämnt slitage.

Elbilar är mer komplicerade än fossildrivna bilar, det finns alltså mer som kan gå fel. Den främsta anledningen till att elbilar bärgas är urladdade batterier, enligt NAF.  
– Även elbilar har ett litet 12-voltsbatteri som startar bilen. Detta batteri kan orsaka problem för alla bilister, särskilt i kallt väder. Du kan undvika detta genom att underhållsladda startbatteriet regelbundet under vintern, säger Nils Sødal.

LÄS MER: