Bästa och sämsta bilmärkena avslöjade i jätteundersökning. 380 000 bilar har granskats.
– Den här listan rangordnar biltillverkare från bäst till sämst, baserat på kvaliteten på deras bilar, säger Consumer Reports.
Subaru är det bästa bilmärket 2026 – för andra året i rad. Det visar en stor undersökning från amerikanska Consumer Reports som tittat på 31 bilmärken. Subaru är bäst när allt vägs samman: kundnöjdhet, prestanda vid vägtester, bilarnas pålitlighet och bilarnas säkerhet. Undersökningen omfattar 380 000 fordon från 25 olika modellår.
Jake Fisher är chef för biltester på Consumer Reports. Han menar att Subaru vinner på att använda beprövade delar.
– Även om Subaru-modeller erbjuder bra prestanda och komfort, utmärker de sig också inom områden som kanske inte är uppenbara vid en provkörning. De delar beprövade delar som hjälper till att säkerställa konsekvent hög pålitlighet, säger han.



Tesla gjorde ett stort kliv uppåt i årets undersökning över de bästa bilarna. De klättrade hela åtta platser, och nådde topp 10. Det beror delvis på att de äldre modellerna har blivit mer pålitliga, skriver Consumer Reports. Model Y och Model 3 har lyckats övervinna tidigare problem med kvaliteten och stärkt märkets rykte. På andra plats kom BMW. De blev även bäst när man bara rankade lyxbilar. Trea hamnade Porsche.
Sämst på listan var Jeep och Land Rover. Volvo lyckades klättra en placering, men hamnar på 21:a plats. Audi fick lägre placering än tidigare, och föll 10 platser till plats 16. Detta berodde på att Q4 E-Tron haft problem med sin pålitlighet. Bland annat har Q4 presterat dåligt i ett nytt tuffare krocktest. Även den tidigare pålitliga A4-modellen togs ur produktion, vilket försämrade Audis resultat.
När det kommer till delkategorin pålitlighet dominerar Japan – som vanligt. Allra mest pålitig är Toyota, följt av Subaru, Lexus och Honda. I botten finns elbilsmärket Rivian. Ägarna verkar dock tålmodiga, för Rivian hade de mest nöjda ägarna.
Bästa bilmärkena – enligt Consumer Reports
| Rank | Märke | Totalpoäng |
|---|---|---|
| 1 | Subaru | 82 |
| 2 | BMW | 82 |
| 3 | Porsche | 79 |
| 4 | Honda | 76 |
| 5 | Toyota | 75 |
| 6 | Lexus | 75 |
| 7 | Lincoln | 75 |
| 8 | Hyundai | 74 |
| 9 | Acura | 73 |
| 10 | Tesla | 72 |
| 11 | Mini | 72 |
| 12 | Kia | 72 |
| 13 | Nissan | 70 |
| 14 | Mazda | 69 |
| 15 | Genesis | 69 |
| 16 | Audi | 69 |
| 17 | Cadillac | 68 |
| 18 | Ford | 67 |
| 19 | Mitsubishi | 67 |
| 20 | Buick | 65 |
| 21 | Volvo | 65 |
| 22 | Volkswagen | 65 |
| 23 | Mercedes-Benz | 64 |
| 24 | Chevrolet | 62 |
| 25 | Chrysler | 61 |
| 26 | Rivian | 58 |
| 27 | Alfa Romeo | 55 |
| 28 | Dodge | 55 |
| 29 | GMC | 55 |
| 30 | Land Rover | 52 |
| 31 | Jeep | 48 |

LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















