Däck har blivit en tung kostnad för många bilägare. En ny undersökning avslöjar vilka bilägare som får byt däck oftast. Ett elbilsmärke toppar listan.
Om elbilar sliter mer på däcken än en bil med förbränningsmotor är en omdiskuterad fråga. Sveriges Radio hävdade i ett inslag att däcken på elbilar slits dubbelt så fort jämfört med bensin- och dieselbilar. Nu visar en ny studie av brittiska KwikFit att en del elbilsägare till vissa modeller faktiskt tvingas byta däck oftare än andra bilägare.
Studien gjordes på två miljoner brittiska bilägare som bytte däck hos KwikFit. Företaget analyserade sedan 12 månaders data och upptäckte att det skiljer mycket hur ofta olika bilar måste byta däck. Det ska däremot sägas att företaget inte har räknat med bilarnas körsträcka, utan enbart hur frekvent ägarna måste byta ut däcken.


Det visade sig då att en modell från Tesla sliter överlägset mest på däcken. I sin studie delade de in Storbritannien i 170 områden där Tesla Model 3 toppade listan i 54 områden. Även Model Y verkar slita däcek och hamnade på tredje plats genom att toppa listan i 16 områden. Den bil som slet näst mest på däcken var Citroën Berlingo, som toppade listan i 24 områden i Storbritannien. På fjärde plats över de modeller som slet mest på däcken hittar vi Mercedes CLA, som toppade listan i nio områden.
De tio bilmodeller som sliter mest däck:
Modell | Antal områden där modellen toppade listan för däckbyten |
Tesla Model 3 | 54 |
Citroën Berlingo | 24 |
Tesla Model Y | 16 |
Mercedes CLA | 9 |
Volvo XC40 | 7 |
BMW 4-serie | 7 |
BMW 2-serie | 5 |
Jaguar XE | 4 |
Kia Niro | 3 |
Skoda Karoq | 3 |
Källa: KwikFit
Fem bilmärken som toppar listan över flest däckbyten:
Tillverkare | Antal områden där tillverkaren toppade listan för däckbyten |
Tesla | 70 |
Citroën | 24 |
BMW | 15 |
Mercedes | 14 |
Volvo | 13 |
Källa: KwikFit
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.