Vilka bilar är värda pengarna på begagnatmarknaden? Det här är listan på bilmodeller som kan rulla långt över 20 000 mil. Här är de modeller som håller längst – och vad du bör se upp med.
När du köper en begagnad bil vill du helst ha något som håller länge och inte kräver dyra reparationer. Men dagens bilar har fått rykte om sig att vara mer känsliga och mindre robusta än tidigare generationer. Så vilka modeller går verkligen att lita på när mätaren passerat 20 000 mil? Tyska AutoBild har undersökt detta noggrant under lång tid, med statistik från verkliga bilar som körts i flera hundra tusen kilometer i långtidstester.
Nu avslöjas de modeller som visat sig mest pålitliga på begagnatmarknaden och vilka småproblem som kan dyka upp längs vägen. Resultatet visar att det fortfarande finns bilar som kombinerar kvalitet, slitstyrka och komfort. Oavsett om det handlar om sportiga sedans, rymliga familjebilar, robusta SUV:ar eller elbilar. Här är de modeller som tål mest körning, med exempel på vanliga miltal och små saker att hålla koll på.

Toyota Prius (XW30)
Tredje generationens Prius från 2009–2016 är känd för sin driftsäkerhet. Bilarna klarar ofta över 30 000 mil, även om batterierna successivt tappar kapacitet. Batterimoduler kan dock bytas relativt prisvärt. En nackdel är dock att bromssystemet används sällan tack vare regenereringen, vilket kan leda till ojämnt slitage.

BMW 3-serie (G20)
Nuvarande generation BMW 3-serie har visat sig vara exceptionellt hållbar. Strukturen är mycket styv och monteringen genomtänkt skriver AutoBild. Det gör bilen tyst och stabil även på ojämna vägar. Motorer med den åttastegade automatlådan fungerar utan större problem och bilen klarar ofta över 20 000 mil utan allvarliga fel. Småproblem som kan dyka upp är oljeläckage eller mindre avvikelser i utsläppssystemet.

Mercedes A-Klass (W176)
Föregående generation A-klass är en liten men tuff bil. AutoBild rapporterar att många exemplar har gått över 50 000 mil utan större fel. Både manuell och automatlåda är pålitliga, men regelbundna oljebyten i automatlådan rekommenderas. Fjädringen är ganska hård, vilket vissa ägare upplever som obekvämt, och multimediasystemet kan krångla efter lång tids användning. Trots detta är bilen oväntat stabil för sin storlek och ålder.

Mercedes E-Klass (W212/S212)
Många bilar når över 50 000 mil utan större problem. Den mest kända svagheten är dieselmotorn OM651, där kamkedjan behöver kontrolleras och bränsleinsprutare kan behöva bytas vid höga miltal. För övrigt är bilen mycket stabil, med robust fjädring och elektronik som ofta håller över lång tid enligt Autobilds tester.

Mercedes V-Klass (W447)
V-Klass är en stor familje- och transportbil som visat sig otroligt hållbar. Många exemplar har rullat 25 000–50 000 mil och vissa bilar används fortfarande efter över 100 000 mil. Småproblem kan uppstå med elektriska dörrar, slitage på säten och skramlande plastdetaljer. Dieselmotorerna OM651, fram till 2019, är mer pålitliga än de nyare OM654. I OM654 kan små metallarmar i motorn som styr ventilerna slitas över tid, vilket kan ge ovanliga motorljud och i värsta fall leda till större motorproblem.

Toyota Avensis (2003–2008)
Denna modell har visat sig mycket pålitlig, särskilt med bensinmotorer. Dieselversionerna kan ha problem med bränsleinsprutare och turboladdare som blir belagda av sot, men även dessa bilar klarar ofta över 20 000 mil. Avensis kombinerar enkel service med lång livslängd, och är ett tryggt val som begagnad familjebil.

Tesla Model S (2012–)
Första generationens Model S är ett exempel på elektrisk hållbarhet. Rätt byggda exemplar har klarat miltal långt över det normala, med ett tysk exemplar som rullat 250 000 mil och fortfarande körs dagligen. Tidiga problem med kylsystemet har åtgärdats och de flesta bilar har visat sig tåla höga miltal utan större fel.

Volvo XC90 (första generationen)
Volvo XC90 är en stor SUV med pålitliga motorer. Växellådan är robust och fjädringen håller länge enligt AutoBild. Nyckeln till lång livslängd är att byta kamkedja och olja i tid, vilket förhindrar problem med turboladdaren och motorn. Många bilar rullar 25 000–30 000 mil utan större problem.

Volkswagen Passat (B8)
Passat B8, framför allt kombiversionen, är stadig och klarar ofta över 20 000 mil utan större fel. Småproblem kan vara bromsskivor som slits snabbare och sporadiska elektronikstörningar. Men bilen har visat sig vara pålitlig för både privatpersoner och tjänstebilar.

Volkswagen Touareg (andra generationen)
Denna Touareg är betydligt mer pålitlig än föregångaren med V10-motorn. V6 TDI är vanligast och mycket robust, medan luftfjädringen kan ge problem med sensorer och läckande luftkuddar. Vid kallstarter kan ett ljud från motorn indikera påfrestning på kamkedjan, vilket kräver snabb åtgärd.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.