Allmänna reklamationsnämnden fäller bilhandlare efter fall med AdBlue-fuskad bil. Kan bli vägledande i framtiden.
– Om du köpt en bil och det visar sig att AdBlue är bortkopplat eller trasigt, då är det en grund för att häva köpet, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.
En kvinna från Malmö köpte 2023 en Mercedes från en bilhandlare i Skåne. Bilen var från 2013 och kostade henne 255 000 kronor. Snart märkte kvinnan att det var något fel med bilen. Motorlampan tändes och hon hörde av sig till bilhandlaren. Sedan åkte bilen in och ut hos verkstaden fyra gånger.
Vi på Carup har skrivit om flera sådana här fall. Konsumenter som köper dieselbilar med trasig AdBlue. Det visar sig alltid med samma symptom, tända varningslampor och motorproblem.
– Jag har fyra Mercedesbilar E och S-klass, alla har gått ungefär 5500 mil och på tre av dem har AdBlue gått sönder och då måste man även byta tanken, säger en drabbad från Västra Götaland.

Kvinnan från Malmö har varit med om precis samma sak. Hon upptäckte att AdBlue var bortkopplat och trasigt och ville häva köpet. Då slutade bilhandlaren att svara och hon bestämde sig för att anmäla saken till Allmänna reklamationsnämnden, uppger Helsingsborgs Dagblad.
– Att koppla ur eller manipulera AdBlue-systemet är olagligt enligt både den svenska miljöbalken och europeisk miljölagstiftning. AdBlue-systemet är en viktig del av fordonets avgasrening och regleras under EU:s Euro 6-normer. Att modifiera eller inaktivera systemet innebär att fordonet inte längre uppfyller utsläppskraven, vilket kan leda till betydande juridiska och ekonomiska konsekvenser för både verkstäder och fordonsägare, säger Ulf Stefansson, juridisk expert hos Fordonsjuristen.
Det är vanligt att bilägare kopplar ur AdBlue och manipulerar datorn för att slippa betala dyra reparationer. Det är ett brott mot miljöbalken. Samtidigt är det svårt att upptäcka vid besiktningen. Men bilhandlare har ansvar för fordon som de säljer, oavsett vem det är som kopplat ur AdBlue-systemet.
– Skulle du som handlare sälja en bil med ett bortkopplat AdBlue-system så har du ansvar för detta inför nästa bilägare. Detta gäller även om man inte vet det, som sagt går det kanske att trycka den igenom besiktningen, säger Ulf Stefansson.
ARN beslutade att bifalla Malmökvinnans anmälan. Hon har rätt att få tillbaka 215 000 kronor, vilket är köpesumman minus 15 procent.
– Vi föreslog tillbakaköp mot att vi drar av för milen de kört. Istället för att streta emot och få en missnöjd kund försökte vi lösa det innan kunden gick till ARN, säger en anställda på bilfirman till Helsingborgs Dagblad.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.