Den eviga konflikten – vad är bäst av automat och manuell? Här har vi svaren på den kniviga frågan.
Du kör på en slingrig landsväg med en sportbil, trampar ner kopplingspedalen, lägger i treans växel och känner den mekaniska precisionen i växellådan. När du släpper upp kopplingen känner du hur motorns kraft suger tag i ditt ryggslut. Du hör hur motorn varvar ur när du trycker på gaspedalen och varvräknaren klättrar mot det rödmarkerade området. Dags att växla igen Många hävdar att endast en manuell låda är riktig bilkörning.
En av dessa är Noelle Talmon som kör runt i en Porsche 911S från 1976.
– Så varför välja manuell växellåda? Som många skulle intyga är det en mer fängslande körupplevelse. Du känner dig mer kopplad till bilen och vägen när du växlar ner före kurvor och sedan accelererar innan du växlar upp för att öka farten på raksträckan. Du känner också att du har mer kontroll över fordonet, särskilt i stormigt väder, skriver Noelle Talmon.
Samtidigt finns det också förare som uppskattar att aldrig behöva lyfta på vänsterbenet i rusningstrafik. Förare som tycker att det är skönt att bilen sköter sina växlingar helt själv, så att man istället kan ha fullt fokus på hastigheten och andra viktiga detaljer i trafiken. En av dessa är tysken Frank Kemper. Han har haft körkort sedan 1980, men tycker att det är mycket trevligare att köra bilar med automatlåda.
– Jag har 12 års daglig körerfarenhet av manuella bilar, de följande 25 åren ägde jag automatväxlade bilar (i princip för att min fru aldrig förstod poängen med manuell växling, men också för att jag tycker att det är tråkigt att växla), säger han.

Det finns tydliga skillnader mellan de olika lådorna. En manuell växellåda har en växelspak, en kopplingspedal, en gaspedal och en broms, och det är upp till föraren själv att bestämma när bilen ska växlas. En bil utrustad med en automatlåda har ingen kopplingspedal, och bilen växlar istället åt föraren.
Som regel kräver en manuell växellåda mer av föraren. Positiva egenskaper som den manuella växellådan har är att du får en mer exakt kontroll över bilen, att bilarna oftast är billigare och att de generellt är mer bränslesnåla.
En manuell växellåda är även traditionellt bättre på att överföra kraft från motorn till hjulen, så att du kan accelerera i snabbare takt. Det stämmer dock inte när det kommer till de senaste automatlådorna, de är snabbare än vad en förare hinner växla. Manuella lådor kräver också vanligtvis mindre underhåll och har en mindre komplex design än automatlådan. Men det finns även några nackdelar med den manuella växellådan. Det krävs mer koncentration för att köra, du kan få motorstopp och du kan få värk i benen av att tvingas använda kopplingspedalen konstant i vissa typer av trafik.
Bilar med automatlådor är betydligt lättare att köra, och det är också skönare att köra en bil med automatlåda i rusningstrafik där man aldrig behöver växla. Du behöver aldrig heller oroa dig för att få igång bilen ifall du skulle parkera i en backe.
Däremot tycker många förare att det är tråkigt att köra en automatbil. Bränslekostnaderna kan också bli högre ifall det är en äldre modell med automatlåda. Men om det är en modern bil med automatlåda ska du inte behöva oroa dig för högre kostnader.
Det är därför i stort sett omöjligt att utse vilken som faktiskt är bäst, de är helt enkelt bra på olika saker. Om du ofta kör längre sträckor, inte så mycket i rusningstrafik och ser bilkörning som ett roligt nöje, är nog den manuella växellådan perfekt för dig. Idag är den dock på utdöende och allt färre bilmärken säljer bilar med manuell växellåda.
Om du däremot ofta kör i stadstrafik och vill ha det bekvämt, och bara ser bilkörning som ett sätt att ta dig snabbt från punkt A till B, är nog automatlådan bättre för dig. Men om du fortfarande har svårt att välja finns det också en del modeller med båda alternativen. Detta gör att föraren kan ta kontroll över växelvalet, samtidigt som automatlådan tar över bördan när föraren inte längre orkar växla själv. Men samma känsla som med en riktigt manuell låda får du inte.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.