Audis nya magiska låda ska rädda bensinbilar

Audis nya innovation ska rädda bensinbilar. Tillverkarens nya MHEV-plus teknik är nästa generations hybridsystem. Bilen ska kunna segla i 140 km/h med bensinmotorn avstängd.

En hybridbil drivs av en kombination av en elektrisk motor och en förbränningsmotor. Det finns två olika typer av hybrider: mildhybrid och fullhybrid. Den största skillnaden mellan dem är att i en fullhybrid är de båda energikällorna oberoende av varandra. En mildhybrid drivs primärt med en förbränningsmotor eftersom den tillkommande elmotorn är så pass liten i en mildhybrid att den inte klarar av att driva bilen på enbart el, utan syftar i stället till att minska bränsleförbrukningen en aning. Men nu har Audi tagit fram en ny teknik som förvandlar en mildhybrid delvis till en fullhybrid. 

Audis nya magiska låda med MHEV-plus teknik lanseras med de nya A5- och Q5-modellerna som byggs på företagets Premium Platform Combustion (PPC)-plattform. Den ska kunna göra så att bilen stundtals kan segla fram i 140 km/h utan att bensinmotorn driver. Mildhybridsystemet kombinerar ett 48-volts batteri, en drivlinagenerator (PTG) och en remstartgenerator (BSG) som tillsammans stödjer förbränningsmotorn så att utsläppen minskar och samtidigt ökar prestandan. 

Foto: Audi

MHEV-plus teknikens LFP-batteri har en kapacitet på 1,7 kWh. Batteriet lagrar energin som återvinns genom regenerering och ger extra kraft till systemet när det behövs. Eftersom batteriet är väldigt litet kommer bilarna att väga betydligt mindre än vad de skulle ha gjort om de var en laddhybrid.

Med MHEV-plus tekniken ökar dessutom komforten. Med hjälp av remstartgeneratorn säkerställs en tyst och snabb motorstart, samtidigt som systemet möjliggör att den kan “coasta”, där bilen fortsätter att rulla utan motorhjälp. Systemet ska dessutom göra att bilarna blir mer bränslesnåla så att de förbrukar runt  0,74 liter bränsle per 100 km, vilket kommer att minska bilens miljöpåverkan avsevärt och kan rädda förbränningsbilars framtid.

LÄS MER: