Audis kris: Snart kommer stora svältkuren

Audis framtid står på spel. Nu väntar ett stort sparpaket för biljätten. Tusentals kan förlora jobbet.

Audi har problem – stora problem. Försäljningen går trögt, kostnaderna skenar och konkurrensen från kinesiska elbilar blir allt tuffare. Nu står det klart att den tyska biltillverkaren måste genomföra en rejäl svältkur för att rädda lönsamheten. Sparpaket har redan rullat ut inom Volkswagen-koncernen där 35 000 jobb försvinner på Volkswagen och 1 900 på Porsche. Nu står Audi näst på tur.

Problemen har funnits länge, men det är först nu som det står klart hur allvarlig situationen är. Audi har inte gjort succé i omställningen till elbilar samtidigt som traditionella modeller tappar i försäljning. Värst är raset i Kina där Audi ska göra om sin profil totalt. Internt talas det om att Audi har blivit opraktiska och dyra, med för många anställda och för höga kostnader i en tid när hela bilindustrin tvingas till effektiviseringar, skriver Stimme.

Högsta ledningen ser nu ingen annan lösning än att strama åt rejält. Planerna är ännu inte officiella, men flera tyska medier rapporterar om att omfattande besparingar som väntar. Det handlar om minskad personalstyrka, bantade modellprogram och ett hårdare fokus på lönsamhet framför volym. Ett av de stora problemen är att Audi i dagsläget har för många liknande modeller som konkurrerar inbördes, samtidigt som marginalerna pressas av prisdumpning på elbilar från kinesiska tillverkare.

En annan utmaning är att Volkswagens egen plattform för elbilar, MEB, har varit utmanande att göra tillräckligt exklusiv för Audis premiummodeller. Teknikskiftet har kostat enorma summor, samtidigt som försäljningen av elbilar inte tagit fart som förväntat. Audi har också haft svårt att differentiera sig från andra märken inom koncernen. Det har gjort det svårare att motivera den höga prissättningen för kunderna.

Det är tydligt att Audi står vid ett vägskäl. Om varumärket inte lyckas effektivisera sig snabbt riskerar det att tappa ännu mer mark. Och även om det ännu inte finns några officiella siffror på hur många jobb som kan försvinna, är det klart att Audi står inför en lika tuff process som VW och Porsche.
LÄS MER: