Audis satsning på Formel 1 har redan väckt stort intresse. Men nu kommer en nyhet som få såg komma. Det blivande F1-stallet har landat en tung och oväntad sponsor från sportens värld.
Det fleråriga avtalet gör sportjätten adidas till officiell klädpartner för teamet som gör debut i Formel 1 till säsongen 2026. Samarbetet omfattar allt från skräddarsydda plagg för förare, mekaniker och ingenjörer till en helt ny fan-kollektion med kläder, skor och accessoarer skriv Audi i ett pressmeddelande.
– Vi är mycket stolta över partnerskapet med det framtida Audi F1-teamet och att stödja deras debut i den högsta klassen för sporten. Att sammanföra de ikoniska fyra ringarna och våra tre ränder till 2026 års paddock markerar ett spännande nytt kapitel inom motorsporten, säger adidas vd Bjørn Gulden.

Tanken är att skapa utrustning som inte bara fungerar i depån och på banan, utan också sticker ut stilmässigt och förmedlar teamets identitet. För fansen innebär det att de redan innan första racet kan köpa produkter som gör att de kan visa sitt stöd.
– Det här partnerskapet för samman två ikoniska märken – de fyra ringarna och de tre ränderna – på en global scen och det representerar ytterligare ett viktigt steg framåt på vår resa mot Formel 1-debuten. Med adidas utrustar vi vårt team med teknisk sportutrustning av högsta nivå som presterar där det betyder som mest, säger teamchef Jonathan Wheatley.
När märket nu kliver in i den högsta klassen inom motorsport vill man göra det med både teknisk tyngd och en stark profil utanför banan. Formel 1-satsningen handlar inte bara om fart och resultat, utan också om att bygga en kultur runt varumärket.
– Tillsammans kommer vi att skapa djärva varumärkesaktiveringar och banbrytande upplevelser, säger Wheatley.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.