Larmen växer från ägare till Audis elbil och reparationen kan kosta över 100 000 kronor. Motorerna i Audi e-tron läcker redan från fabrik och kan haverera efter bara några tusen mil. Enligt Audi är läckan i motorn medveten.
– Motorns konstruktion är sådan att kylvätskan skall läcka för att smörja ett lager, skriver Audis PR-chef Irene Bernald till Carup.
Allt fler Audi e-tron-ägare i både Sverige och Norge slår larm om samma problem. Den bakre elmotorn läcker kylvätska och kan haverera redan efter några tusen mil. Den finske mekanikern Jesse Haapala öppnat upp motorn och visar hur allvarligt felet kan vara.
– Det här är inte ett slitagefel. Det är ett konstruktionsfel. Alla motorer jag har öppnat ser likadana ut, säger Jesse.
I sitt klipp visar Jesse steg för steg hur motorn i elbilen läcker kylvätska redan från fabrik. Vätskan samlas i en liten burk under motorn. Det är en lösning som enligt honom inte räcker till.
– Det är helt orimligt att en motor som denna ska behöva tömmas regelbundet på kylvätska. Det borde vara en tät konstruktion från början, säger Jesse Haapala.

Felet har blivit ett av de mest uppmärksammade problemen bland elbilsägare i Norden. Flera svenska bilägare har fått sina bilar obrukbara efter motorhaveri. Vi Bilägare har nyligen skrivit om en man i Stockholm som fick en nota på 100 000 kronor när motorn gick sönder. I ett annat fall gick en svensk köpares elbil sönder efter bara fyra månader som Carup skrivit om.
Enligt flera verkstäder, bland annat kroatiska EV Clinic, läcker motorn vätska i ett rör nära motorcentrum. När vätskan tränger in uppstår kortslutning och hela motorn kan behöva bytas. Kostnaden varierar mellan 60 000 och 130 000 kronor beroende på land.

Även motorexperten Eric Berg har plockat isär den problematiska motorn i e-tron.
– Motorn är vätskekyld och på flera ställen finns tätningar som ska hålla kylvätskan borta. När de går sönder kan bilen sluta fungera helt.
Berg har bland annat hittat samma typ av vätskefyllda komponenter och beskriver hur motorn “badar i en illaluktande vätska”.
– Det är tråkigt i dag att vi inte lagar saker, utan istället bara köper nytt. Allt detta är skräp på grund av en trasig tätning, säger Eric.
Problemen har lett till kostsamma reparationer. I Norge fick en Audi e-tron-ägare först besked om att motorbytet skulle kosta 110 000 kronor. Efter att han hänvisat till tidigare tidningsartiklar sänkte Audi priset till en tiondel. Samtidigt försöker EV Clinic utveckla ett eget reparationskit med nya packningar som ska förhindra att vätskan läcker in i motorn.
Audi eTron 55 rear induction motor (AKA320) suffering from coolant ingress and severe failures is currently under reverse engineering and repair process development. These units frequently fail before 50,000 km, making this one of the most in-demand and technically challenging… pic.twitter.com/zSWjYI9SOu
— EV Clinic (@evclinic) September 23, 2025
Audis svar
Efter att Carup tagit upp de många fallen svarar nu Audi Sverige genom Irene Bernald som är informations- och PR-chef.
– Vi rekommenderar ägare att följa serviceplanen och genomföra service hos auktoriserad återförsäljare.
Enligt Audi är konstruktionen med läckande kyltvätska inget fel. Audi bekräftar att vätskan medvetet får läcka ut – men i kontrollerad mängd.
– Det är en servicepunkt att kontrollera kylvätskan och vid behov tömma och fylla på vätskan. Motorns konstruktion är sådan att kylvätskan skall läcka för att smörja ett lager.
Hon uppmanar samtidigt drabbade kunder att ta kontakt med märkesverkstad.
– Om en kund råkar ut för problem med motorn skall de i första hand kontakta auktoriserad återförsäljare för bedömning och åtgärd.
Men debatten om Audi e-trons kontroversiella motor fortsätter. Många menar att konstruktionen är en tickande bomb. Och Jesse Haapala avslutar sitt klipp med en uppmaning till den tyska tillverkaren:
– Audi måste erkänna problemet och ta fram en permanent lösning. Annars kommer fler bilar att gå samma öde till mötes.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















