Från 2035 är det inte längre tillåtet att sälja nya personbilar med koldioxidutsläpp inom EU. I praktiken innebär det ett förbud mot nya bensin- och dieselbilar.
– Jag tror inte att kunderna kommer låta politiker bestämma, säger Audis fackliga ordförande.
Audi:s fackliga ordförande tycker inte att människor ska tvingas köpa elbilar. Audi hade tidigare planer på att bara sälja elbilar från 2033, men har nu ändrat sig. Företaget tänker behålla bensin- och dieselmotorer längre än så.
Samtidigt har EU beslutat att förbjuda nya bilar med utsläpp från 2035. I teorin får bilar med koldioxidneutralt bränsle fortsätta säljas. Men eftersom sådana bränslen inte finns i tillräcklig mängd än, innebär det i praktiken ett förbud mot nya bensin- och dieselbilar.

Audi tror inte att alla bilar kommer vara eldrivna år 2035. I en intervju med Automobilwoche sa Jörg Schlagbauer, ordförande för Audi:s företagsråd:
– Jag tror inte att kunderna kommer låta politiker och tillverkare bestämma vilka produkter de ska köra.
Han menar att Audi satsade för snabbt på elbilar:
– Tidigare fattade vi några olyckliga beslut, styrda av koncernen [Volkswagen Group], som det tidiga och mycket starka fokuset på elbilar. Genom att fokusera så hårt på e-mobilitet tappade vi också flexibilitet i produktionen – något som hade behövts när den påtvingade elbilssatsningen inte gick som planerat.”
Schlagbauer tror ändå på elbilens framtid, men inte så snart:
– Jag ifrågasätter inte elbilar alls. Vi kommer alla att köra elbilar. Jag tror bara inte att vi kommer att vara redo till 2035, särskilt inte när det gäller infrastrukturen som krävs för e-mobilitet.”
Det krävs tid för att bygga ut laddstationer i hela Europa. Samtidigt är elbilar fortfarande dyrare än bensinbilar, även om skillnaden kan minska i framtiden. Batterier blir billigare och hårdare utsläppsregler gör bensinbilar dyrare, vilket gör att priserna utjämnas.
Även andra biltillverkare är försiktiga. Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda tror att elbilar aldrig kommer stå för mer än 30 % av den globala marknaden. Dock förväntas Europa gå snabbare fram, på grund av EU:s strikta regler.
BMW:s VD Oliver Zipse sa nyligen att det är ett “blindspår” att satsa allt på elbilar. Han tycker att politiska mål måste följa verkligheten. Förbudet 2035 kallade han för “inte längre realistiskt” och varnade för att det kan hota hela den europeiska bilindustrin.
From the future with love. #etronGT #AudiElectric pic.twitter.com/Week7ItCNH
— Audi (@AudiOfficial) May 1, 2019
EU bekräftade nyligen sitt beslut om 2035-förbudet, men kommer att se över det igen 2025 efter önskemål från bilbranschen. Vad EU beslutar kommer att påverka hela världen – särskilt eftersom många stora biltillverkare finns i Europa.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.