En allmän reklamationsnämnd för parkeringsböter. Det är parkeringsbranschen själva som kommer med förslaget.
– Vi efterlyser en sådan för att reda ut många fall, säger Louise Bill, VD för branschorganisationen Svepark.
Få branscher är så utskällda som parkeringsbranschen. En av de främsta anledningarna till allmänt raseri är att allmänheten är utlämnad åt parkeringsbolagens egna jurister vid en överklagan.
– Vi har ett önskemål om att se en Allmän reklamationsnämnd för bara den här typen av frågor. Först och främst ska vi dela upp kontrollavgifter och parkeringsböter. Den förstnämnda är en faktura för att man stått på privat mark. Medan den andra är en direkt felparkering, säger Louise Bill.
Många som fått den gula lappen på vindrutan blir uppröda och känner sig orättvist behandlade. Till alla dem har hon ett enda råd.
– Om man tycker att det är orättvist ska man genast överklaga skriftligen och inte betala kontrollavgiften, utan bestrida dem, säger Louise Bill.
Men överklagandet sker till parkeringsbolagens egna jurister. Många känner att de inte får rätt behandling.
– Om man känner så ska man fortsätta att bestrida, säger Louise Bill.
Hennes medlemmar måste följa Sveparks regler.
– Vi arbetar för att det ska bli ordning och reda i branschen, men alla är inte medlemmar hos oss, men är man det måste man följa våra regler, säger Louise Bill.
Hon tar våra grannländer som exempel. Där har man något som liknar en fristående reklamationsnämnd som sköter om överklaganden.
– I Norge och till viss del i Danmark har man inrättat en sådan här reklamationsnämnd och det fungerar bättre, säger Louise Bill.
I Sverige finns det mängder med berättelser om bilister som är rasande på parkeringsbolag. Carup.se berättade i måndags om Björn Nyström i Helsingborg. Hans fru fick en kontrollavgift medan hon försökte lösa parkeringsbiljett.
– Det finns en hovrättsdom som säger att man måste ha en kontrolltid, men däremot säger de inte hur länge, säger Louise Bill.
Många parkeringsbolag har valt att tolka den tiden som sex minuter. Men sedan finns det andra som gör andra tolkningar.
– Precis som andra branscher finns det oseriösa aktörer. Men vi vill ha ordning och reda och hoppas städa upp bland dem. För att vara medlem hos oss måste man ställa upp på våra regler, säger Louise Bill.
Sveparks gemensamma reglementen innefattar bland annat uniformerad personal, utmärkta bilar och att parkeringsvakter inte får avlönas genom provision.
– Om man inte är med på de reglerna kan man inte vara medlem hos oss, säger hon.
Samtidigt efterlyser Svepark tydligare lagar och regler för parkering. I dag är det alldeles för många luckor som ska tolkas. Carup.se har sökt näringsminister Ebba Busch om detta, men har inte fått svar.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.