Arlanda Express byts ut. Nya toppmoderna FLIRT-tåg för fyra miljarder köps in.
Arlanda Express har kört samma tåg mellan Stockholms centralstation och Arlanda sedan 1999. Men nu står det klart att Arlanda Express kommer att förnyas med sju nya tåg från den schweiziska tillverkaren Stadler Rail.
– Det här är ett viktigt steg för att möta den växande efterfrågan på flygplatspendeln, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB.
De nya tågen kommer som ett resultat av ett nyligen signerat avtal mellan Stadler och A-Train AB, som driver Arlanda Express. Affären omfattar inte bara de sju nya tågen utan även ett långsiktigt underhållsavtal på femton år. Ett åttonde tåg kan också tillkomma som option.
– Vi har fokuserat på att skapa ljusa, öppna utrymmen med hög komfort och god tillgänglighet, säger Peter Spuhler, styrelseordförande för Stadler.

De nya tågens modell kallas för FLIRT och ska vara konstruerad för att klara av det tuffa nordiska klimatet och samtidigt kunna färdas i en hastighet upp till 200 km/h. Den nya tågen ska tas i trafik 2029.
– Det är ett förtroende vi värdesätter. FLIRT-modellen är väl beprövad och kan anpassas både tekniskt och estetiskt efter kundens behov, säger Peter Spuhler.
Det totala kontraktsvärdet uppgår till fyra miljarder kronor. Övergången till de nya tågen kommer att ske successivt utan att det ska ske några driftavbrott. På ett tåg kommer det att finnas 323 sittplatser.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.