Många tror att elbilar är felfria vid första besiktningen. Men nya siffror visar stora skillnader mellan modellerna och en riktig bottennotering. Tesla hamnar sist, långt efter flera billigare konkurrenter.
Alla nya bilar i Sverige måste besiktigas första gången efter tre år. Det gäller även elbilar. Men när de för första gången ska in till bilprovningen är det tydligt att framtiden inte är jämnt fördelad. En ny genomgång från tyska TÜV (motsvarighet till besiktningen) gjord av Autobild avslöjar att vissa elbilar briljerar. Medan andra får kämpa rejält för att klara kraven. Och där är Tesla en rejäl förlorare.
Nya elbilar måste besiktigas efter tre år precis som bensin- och dieselbilar. Detta gäller även i Tyskland där denna undersökning kommer ifrån. Även om elbilar slipper avgasprov finns det gott om andra punkter som kan fälla ett fordon. Bromsar, hjulupphängning, belysning och rost är vanliga anledningar till att elbilar får underkänt. Granskningen omfattar tio populära elbilar på den europeiska marknaden.

Resultatet visar att 90,1 procent av elbilarna klarar sig utan anmärkning men det är ett genomsnitt. Vissa modeller ligger långt över den gränsen. Bäst är Volkswagen e-Golf där hela 93,4 procent får godkänt utan några som helst fel. Mini Cooper SE (93,0 %) och Hyundai Kona Electric (92,7 %) imponerar också. Även Volkswagen ID.3 (92,5 %) och Volkswagen ID.4/ID.5 (90,3 %) hamnar över snittet vilket gör Volkswagen till ett av de tydligaste vinnarmärkena i undersökningen.
Även Peugeot e-208, e-Up och Opel Corsa-e klarar sig hyggligt, men hamnar precis under medelvärdet. Längst ner på listan hittar vi Renault Zoe och Tesla Model 3. Bara 85,0 procent av Zoe-bilarna är helt felfria och för Tesla Model 3 är siffran ännu lägre. Endast 81,6 procent av Teslorna är felfria, vilket innebär att nästan var femte Tesla redan vid första besiktningen får någon form av anmärkning.
Den andra grafen visar andelen mindre fel. Alltså sådana som inte kräver ombesiktning, men ändå ger nedslag. Här sticker återigen Renault Zoe ut negativt med 5,2 procent, följt av Peugeot e-208 (4,5 %) och VW e-Up (4,1 %). Även Tesla Model 3 har en högre andel småfel än snittet, som ligger på 3,5 procent.

Bland de bästa märks återigen VW ID.3 (2,5 %), Mini Cooper SE (2,6 %) och VW e-Golf (2,6 %). Dessa bilar utmärker sig alltså både i andelen helt felfria exemplar och i hur sällan de får mindre anmärkningar. Det är ett tydligt tecken på god grundkvalitet, skriver Autobild.
Vad är det då som orsakar felen hos de sämre modellerna? I Teslas fall handlar det ofta om problem med hjulupphängning, rostangrepp på bromsarna och fel på belysningen. När det gäller belysningen handlar det framför allt om dag- och halvljus. Renault Zoe får återkommande kritik för slitna bromskomponenter, ojämn bromsverkan och svagheter i styrning och hjulupphängning.
Förklaringen ligger delvis i konstruktionen. Elbilar är tunga, slitage på hjulupphängning och bromsar är därför vanligare. Dessutom används bromsarna mindre ofta eftersom bilen ofta saktar in med hjälp av elmotorns regenerativa funktion vilket gör att bromsskivorna kan rosta och få ojämn beläggning. Där har flera tillverkare en utmaning så det är inte jätteförvånande i sig.
Samtidigt visar resultaten att det inte behöver vara så. Mini Cooper SE, Hyundai Kona Electric och VW:s elbilsmodeller visar att det går att bygga bilar som klarar första besiktningen med flaggan i topp. För köpare som tittar på begagnat kan detta vara guld värd information. Inte minst när det gäller kostnader och bekymmer längre fram.
TÜV:s slutsats är dock tydlig. Elbilar må vara moderna och tekniskt avancerade men kvaliteten varierar kraftigt. Alla elbilar är inte lika bra rustade för vardagen – och långt ifrån alla klarar sin första besiktning utan problem.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.