Är billig motorolja från Lidl och Biltema lika bra som dyrare märkesoljor? Ett tyskt test pekar mot att billiga oljor kan vara lika bra som dyra. Men svenska experter är tveksamma.
– Jag tror inte på det, säger Magnus Blommé, expert på Mekonomen.
Spänningen låg i luften på laboratoriet Oelcheck i Brannenburg, Bayern. Runt apparaturen stod en rad allvarliga herrar och väntade på resultatet. De skulle testa 13 olika billiga motoroljor mot bland annat Castrols lyxversion.
– Av de oljor som testades lyckades elva stycken bli rekommenderade, några av dem mätte sig till och med med Castrols Edge 5W 30, uppger Auto Motor und Sport.
Resultatet visade sig efter en stund. Då stod det klart att lågprisoljorna stod sig bra i konkurrens mot sina betydligt dyrare konkurrenter. Ytterst få tester som visar hur olika motoroljor presterar under längre tid har gjorts och det tyska laboratorietestet är ett av få seriösa tester som har gjorts där billiga oljor jämförs mot dyra. Därför bestämde vi oss på Carup för att prata med svenska experter. Vågar man köpa billig motorolja från till exempel Biltema eller Lidl och hälla i motorn?

Mekonomens expert svarar
Vi ställde frågan om billig olja från Biltema och Lidl kan mäta sig med de dyrare varianterna. Den första att svara på frågorna är Magnus Blommé. Han är erfaren expert och arbetar på Mekonomen.
– Nu vet jag inte hur det här testet gick till och på vilket sätt de utförde det. Därför är det svårt att säga. Om det är samma viskositet (oljans flytegenskaper) så är det en sak. Men om det handlar om oljans renande egenskaper är det en annan sak, säger Magnus Blomme.
Han är misstänksam mot tyskarnas laboratorietest. Enligt Magnus Blomme kan man göra många olika tester.
– Jag är skeptisk till att billig olja faktiskt kan stå sig lika bra som dyrare märkesolja. Det beror på vilka additiv man har tillsatt. Det är där det börjar kosta pengar. Man får helt enkelt vad man betalat för.
Innehållsförteckningen är nyckeln till hur bra oljan är. Märkesolja har ofta flera tillsatser som ska vara bra för motorn.
– All olja kommer från samma dinosaurier. Men när man pratar om additiv med specifika egenskaper blir det en annan sak. Jag har svårt att tro att de billigare oljorna kan stå sig över tid, säger Magnus Blomme.
Mekanikern svarar
Bengt Ekstrand är en bilmekaniker i skånska Ängelholm. Han har rykte om sig att vara expert på oljor. Bengt kan till och med rädda en bil som kört 10 000 mil utan oljebyte. Om det är någon som kan ge oss lite kunskap i den här frågan, så är det han.
– Magnus har rätt! Jag tror inte på det. Om du tar en gammal amerikanare så kan man hälla i vilken olja som helst. Men på nyare bilar finns det partikelfilter och avgasreningssystem som kräver annat.
I dyrare oljor får man fler tillsatser. De är till för att rena motorn och samtidigt hålla oljan längre. Enligt Bengt Ekstrand är de här tillsatserna väldigt avgörande för hur bra oljan är. Om man väljer en billigare olja så får man också vara beredd på att byta oftare.
– Allt det här har med additiverna att göra. Om du köper en olja på Biltema så får du byta efter halva tiden. Det har att göra med att de inte har de där tillsatserna som de dyrare och bättre oljorna har.
Bengt Ekstrand är misstänksam mot alla tester. En del biltillverkare påstår att oljan kan klara 3000 mil. Det tror inte Bengt Ekstrand. Enligt honom är det maximalt 1500 mil. Under förutsättning att du använder en kvalitetsolja. Med billigare budgetoljor så kan det bli hälften.
– Jag har till och med fått besked att oljorna inte håller de där 3000 milen som biltillverkarna påstår. Allt beror på hur testerna är utformade, om det är för kunderna eller de som tillverkar bilarna.
Så väljer du rätt motorolja till din bil
Utgå alltid från bilens instruktionsbok
Tillverkaren anger exakt vilken viskositet och oljespecifikation som krävs. Till exempel:
“SAE 5W-30, ACEA C3, VW 504.00/507.00”
SAE 5W-30 anger hur trögflytande oljan är vid olika temperaturer.
ACEA, API eller tillverkarspecifikationer visar vilka kemiska krav oljan uppfyller (t.ex. från VW, BMW, MB, Volvo).
Detta innebär viskositeten
Viskositeten anger oljans tjocklek vid kallstart och driftstemperatur:
- Första siffran (5W) = hur lätt oljan flyter vid kyla (Winter).
Ju lägre siffra, desto bättre kallstartsegenskaper. - Andra siffran (30) = hur tjock oljan är när motorn är varm.
En 40-olja är tjockare och skyddar bättre vid hög värme, men ökar bränsleförbrukningen.
Kolla oljekvalitet och specifikation
Moderna motorer kräver oljor med särskilda tillsatser och asknivåer.
Exempel:
- ACEA C3 / C5 låg askhalt (för bilar med partikelfilter).
- ACEA A3/B4 högre askhalt (för äldre bensin- och dieselmotorer).
- Exempel på tillverkarens egna koder:
Om oljan inte uppfyller rätt kod kan garantin påverkas.- VW 504.00 / 507.00
- MB 229.51
- BMW Longlife-04
- Volvo VCC RBS0-2AE
Byt olja i tid
Även den bästa oljan bryts ned när milen tickar på. 1000-2000 mil är en vanlig bytesintervall. Byt minst med det intervall som biltillverkaren anger i sina serviceinstruktioner. Vissa bilar sägs klara 3000 mil mellan oljebytena, men det är något vissa mekaniker är skeptiska mot. Laddhybrider kan kräva täta byten då motorn körs så kort tid att bensin och fukt inte hinner dunsta från oljan.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.