Hertz anklagar kund för att röka marijuana i bilen. Skickar krav utan några hållbara juridiska bevis.
– Vi skulle på en arbetsresa till Larvik, säger Castens Obeng till Norska TV2.
Han arbetar i Oslo kommun. Den 13 december förra året skulle Castens och fyra kollegor åka på ett studiebesök till kollegerna i Larvik. För det här hyrde han en bil av Hertz i Oslo. Besöket varade under dagen och de fem kom hem redan tidigt på eftermiddagen. Då lämnade Castens tillbaka bilen till Hertz och tänker inte mer på saken. Men några dagar fick han ett obehagligt brev.
Hertz påstår att han och de andra kommuntjänstemännen rökt marijuana i bilen och krävde honom på 3500 kronor i saneringskostnader.
– Jag tycker det är väldigt obehagligt att bli anklagad för något sådant. De anklagar mig för att göra något olagligt, vilket jag tycker är väldigt konstigt. Jag skrev att de var tvungna att kontrollera om det var rätt bil, och att det här var obehagligt.
Före avresan hade Castens tagit några bilder på repor som fanns på bilen. Han tyckte inte att den luktade märkligt på något sätt. Därför blev han chockad och upprörd över Hertz anklagelse.
– Allt jag fick var bilder på interiören, men det säger ingenting. Jag tänker inte betala för något som jag inte gjort.
Castens Obeng motsatte sig kravet och enligt lagen kan då Hertz inte skicka det till inkasso. Men det struntade den internationella biluthyraren i. Castens fick en räkning på 4000 kronor i april av ett inkassobolag.
– Tyvärr kan vi inte se att den ovan nämnda avvikelser rapporterades av dig före avresa, och du har därmed bekräftat att du godkänner bilens status vid leverans, skriver Hertz till svar.
Castens Obeng har nu vänt sig till det norska Konsumentverket för att få hjälp. Där säger man att Hertz gjort fel som skickat kravet till inkasso. Om de har fått in en skriftlig bestridande måste det hänvisas till nämnden.
Till slut tvingas Hertz i Norges chef Hallvard Nerbövik stiga ut och kommentera händelsen. Han ber om ursäkt för att man har använt marijuana-lukt som ordval i kravet mot Castens Obeng och hans kolleger. Och erkänner att man inte har några bevis för detta. Men Hertzchefen vidhåller ändå kravet. Enligt honom fanns det en obehaglig lukt i bilen. Därför kommer fallet nu att fortsätta upp i den norska motsvarigheten till Allmänna reklamationsnämnden.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.