Bilodellerna som gick i graven under 2025. Flera älskade bilmodeller lämnade oss under åren. Många kommer sörja tidigare storsäljare får Audi, Ford och Volvo.
Årets som gått har varit otroligt dramatiskt för bilindustrin. När strängare utsläppsregler och övergången till elbilar går allt snabbare blir modeller som tillverkats under lång tid plötsligt irrelevanta. Samtidigt går allt fler bilköpare över till SUV:ar. Det betyder att modeller som tillverkats under årtionden inte knappt efterfrågas av köparna.
Under en period var Ford Focus världens mest sålda bilmodell. Men för en dryg månad sedan rullade det allra sista exemplaret av bandet. Samtidigt läggs hela Ford-fabriken i tyska Saarlouis ner för alltid. 12 miljoner exemplar hann tillverkas av Ford Focus, men nu är dess saga all.


Volvo V90 var under flera år Sveriges mest sålda bilmodell. Men tidigare i år tillverkade Volvo det allra sista exemplaret av V90 i fabriken i Torslanda. Nu finns inte modellen mer. De som köper nya Volvo-bilar köper knappt kombi längre, nu är det SUV:ar som dominerar fullständigt. Nu är Volvo V60 den enda kombin Volvo har kvar. Under året lades också
Audi A4 var också en älskad bilmodell som lanserades redan i slutet av 1990-talet. Efter fem generationer valda Audi att låta modellen somna in. Istället ersätts den av Audi A5 som är en liknande modell. Men för köparen är det lite förvirrande, tidigare var Audi A5 en sportigare halvkombi. Audi lade också ner sin elbil Q8 e-tron under året och stängde sin elbilsfabrik i Bryssel. Dessutom slutar de att tillverka småbilen A1 och den stora A7. Under början av 2026 går även Audi Q2 i graven.

Även BMW rensar upp rejält i modellutbudet. Att ha många bilmodeller kostar biltillverkarna stora pengar, det blir mer lönsamt om de kan sälja lika många bilar utslaget på färre modeller. Under året lät BMW X4, M8 och cabben Z4 somna in. Porsche lade ner sina sportbilar Cayman och Boxster i 718-serien och det går inte längre att köpa en Macan med bensinmotor, nu är det endast el som gäller. Men modellen kommer att återuppstå med bensinmotor, då elbilen inte säljer så bra som Porsche hoppats.
Bilmodeller som lagts ner under 2025
| Audi A1 |
| Audi A4 |
| Audi A7 |
| Audi Q8 e-tron |
| Audi S7 Sportback |
| BMW 8 Series |
| BMW M8 |
| BMW X4 |
| Ford Focus ST |
| Kia Soul |
| Mazda MX-30 |
| Mazda2 |
| Nissan GT-R |
| Peugeot 508 |
| Porsche 718 Boxster |
| Porsche 718 Cayman |
| Volkswagen Touareg |
| Volvo S90 |
| Volvo V90 |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















