Älskad bilmodells död drar in hel stad i kris. Efter nedläggningen av Ford Focus och fabriken i Saarlouis är många oroliga inför framtiden.
– Jag har sett kollegor gråta öppet, medan andra gömmer sig. I vilket fall som helst gör det ont, säger fabriksarbetaren Michael Peters.
En av Sveriges mest älskade bilmodeller har gått i graven. Under flera år sålde den bäst i världen. Sedan 1970-talet har Ford-fabriken i den tyska staden Saarlouis tillverkat 16 miljoner bilar. Under åren har allt från Ford Capri, Escort, Sierra till de sista exemplaren av Focus tillverkats. Men nu är allt över. Efter Fords misslyckade satsning på de nya elbilarna Mustang Mach-E, Explorer och Capri har en stor del av företagets försäljning i Europa försvunnit. Den minskade efterfrågan gjorde att Ford beslöt att avsluta produktionen i Saarlouis, vilket också innebar slutet för Focus.
Nyligen rullade den allra sista Ford Focusen av monteringsbandet i Saarlouis och nu känner många i staden stor oro inför framtiden. Över 2 700 bilbyggare förlorar jobbet, och en av dessa är Michael Peters som har jobbat i fabriken i 44 år.
– Det kommer bli tufft. För mig är Ford fortfarande som en familj. Mitt liv, allt jag har arbetat för, hoppats på, byggt – från semestrar till min bil, mina hobbyer – Ford gjorde allt möjligt, säger Michael Peters, till SR.


Han hävdar att fabriken i Saarlouis var en av världens bästa och hade byggt vad som helst ifall det behövdes. Han och många fabriksarbetare har svårt att acceptera Fords beslut och känner sig extremt besvikna. När den sista Ford Focusen rullade av bandet var det stor förstämning.
– De ville inte ha oss längre, säger Peters.
I veckan hölls årets och fabrikens sista möte. Det skulle ha pågått i två timmar, men varade i fyra. Under fredagen och lördagen ordnas två stora personalfester där även de anställdas familjer deltar. Då kommer det drickas gravöl över Ford Focus. Enligt den lokala tidningen SR höll den avgående ordföranden för företagsrådet, Markus Thal, ett känsloladdat tal där han tackade sina medarbetare.
– Det har varit en stor ära, ska Thal ha sagt enligt SR.
Michael Peters hävdar att de senaste månaderna vid fabriken ska ha varit minst sagt märkliga. Under fabrikens sista månad nu i november ska stämningen ha varit extremt dyster.
– Jag tror att de flesta människor är djupt berörda av det – precis som jag förstås. Vi levde, firade och levde på fabriken, säger Peters.
– Jag har sett kollegor gråta öppet, medan andra gömmer sig. I vilket fall som helst gör det ont, fortsätter han.
Under Saarlouis storhetstid arbetade drygt 8 000 Ford-anställda. De senaste åren har däremot runt 2 700 arbetat vid fabriken och även om de flesta nu kommer att få avsluta sitt Ford-kapitel innebär det inte slutet för alla. Knappt 1000 anställda kommer att få vara kvar i fabriken för att tillverka reservdelar, rapporterar tyska Tagesschau.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















