En av Sveriges mest älskade bilmodeller har tillverkats för sista gången. Efter över 25 år i produktion har den sista bilen rullat av bandet – och nu stängs fabriken i Tyskland för gott.
– Det här är slutet på ett kapitel som ingen av oss egentligen ville se, skriver företagsledningen.
Modellen har varit en trotjänare för hundratusentals svenska bilägare och är i dag Sveriges 13:e mest registrerade personbil med drygt 77 000 exemplar i trafik. Men nu är det kapitlet över. Fabriken går i graven och med det även bilmodellen.
– Vi är medvetna om att den här tiden påverkar många djupt, står det i ett känslosamt brev från fabriksledningen och fackklubben till de anställda.
Fabriken som byggt bilen i tyska Saarlouis släcker lamporna för gott efter 55 år och med det går även Ford Focus i graven. Modellen har sedan 1998 har varit en av märkets mest populära bilar i Europa. Den ersatte Ford Escort och blev snabbt en succé. Det var en bil som erbjöd ägare mycket för pengarna. Under flera år var Focus en av världens mest sålda bilmodeller.
Men de senaste åren har intresset minskat kraftigt. SUV-boomen och övergången till elbilar gjorde att mellanklasskombin tappade mark både i Europa och i Sverige. Även om Focus fortfarande är en vanlig syn på vägarna har försäljningen rasat på senare år. Och dödsdomen för bilen kom när Ford meddelade att den inte kommer i någon ny generation.
Planen var att den allra sista bilen skulle byggas den 21 november men produktionen har redan stoppats. Den sista Ford Focusen rullade av bandet torsdagen den 6 november, enligt Saarbrücker Zeitung.
– Snabbare än planerat har vi slutfört vårt produktionsprogram och byggt alla planerade bilar, skriver ledningen i sitt meddelande till personalen.

Fabriken i Saarlouis som öppnade 1970 har i över femtio år varit en av Fords viktigaste i Europa. Tiotusentals människor har arbetat där genom åren. Nu ska anläggningen byggas om för att tillverka komponenter och reservdelar till Fords europeiska bilar. Efter omställningen väntas bara omkring 1 000 av de tidigare nästan 7 000 arbetarna vara kvar.
Just nu håller de olika avdelningarna på att avvecklas, från karossbyggnad till lackering och montering. Den 20 november hålls ett sista stormöte för personalen. En dag senare blir det en intern avskedsfest.
– Det här är slutet på ett kapitel som ingen av oss egentligen ville se, skriver företagsledningen och facket.
Med det sätts punkt för en epok. Både för fabriken i Saarlouis och för en bilmodell som i över två decennier varit en självklar del av svenskarnas bilvardag.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















