Tesla-ägare är de mest lojala av alla ägare till olika bilmärken visar en ny studie. Jämfört med sina konkurrenter är Elon Musk företaget långt före.
– Tesla har historiskt sett varit ett varumärke med starka lojala band till deras konsumentbas, säger Vince Palimarez, biträdande direktör från S&P Global Mobility.
Enligt en ny studie gjort av företaget S&P Global Mobility har Tesla världens mest lojala kunder bland biltillverkare. Detta visar tydligt hur Tesla-kunderna förblir lojala trots den senaste tiden kritik som lyfts fram mot Teslas vd Elon Musk. Även om analysföretaget kunde se en viss nedgång i lojaliteten jämfört med året innan är Tesla fortfarande långt före sina konkurrenter, enligt Forbes.
Tesla har en varumärkeslojalitet på 67,8 procent under första halvåret av 2024. Det är mycket mer än genomsnittslojaliteten som ligger på 52,5 procent och inget annat företag överstiger 60 procent som Tesla gör. General Motors får se sig slaget med en tiondel och hamnade på 67,7 procent
– Förändringar när det kommer elbils-prioriteringar och andra OEM-tillverkare, har tillsammans med Teslas direktiv att sänka priserna vid behov lyckats hindra hushållen från att hoppa av, säger Vince Palimarez.
Enligt S&P Global Mobility behåller alla Teslas modellerna mer än 60 procent av sina tidigare ägare och den som sticker ut främst är Model 3 som har den högsta lojaliteten på 72,1 procent.
Tabell: genomsnittslojaliteten bland bilmärken
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.