XB7 Manufaktur är det senaste tillskottet i Alpinas fartfyllda produktportfölj. Den 3 ton tunga SUV:en kombinerar överflödig lyx med en topphastighet i superbilsklass. Som en svanesång visar Alpina upp bilen som kan bli den sista i sitt slag.
En bil som kombinerar överflödig lyx och komfort med enorm hastighet kallas ofta för Autobahn-kryssare. Den här bilen stämmer exakt in på beskrivningen, den tre ton tunga XB7:an har läder så långt ögat kan nå och en topphastighet på 290 km/h.
BMW tillverkar ingen M-version av X7, så Alpina XB7 är det självklara valet för den som vill ha modellen i prestandautförande. Nu har en ny version kommit, kallad Manufaktur, men är den verkligen ny?
De maffiga 23-tumsfälgarna i spegelblankt aluminium är nu standard för Alpina XB7 Manufaktur. Den berömda Alpina-stripen finns i silver eller svart. Det finns också fem nya mycket eleganta färger. Interiörmässigt kan man få det att se ut i princip som man själv vill. För 26 500 euro får man Lavalina-läder som kan väljas i vilken färg som helst. Lavalina-läder används även av Rolls-Royce i deras modeller.
Ur teknisk synvinkel förblir allt detsamma. XB7 Manufaktur har en 4,4-liters V8 baserad på S63B44-motorn. Den ger 621 hk och 800 Nm. Det betyder att monstret på 2 770 kg går från 0 till 100 km/h på 4,2 sekunder. Finns det tillräckligt med utrymme på Autobahn kan du nå 290 km/h.
Alpina XB7 Manufaktur är alltså en vanlig XB7 med fler färger och större fälgar. Dessutom har den tidigare, “vanliga” XB7 försvunnit vilket gör Manufaktur till instegsmodellen. Varför då byta namn på en i princip identisk bil?
Nyligen gjorde Alpina en liknande sak med Alpina B3 GT som ersattes av den vanliga B3. Alpina säger det inte själva, men modellerna som företaget för närvarande bygger kommer så småningom att fasas ut, utan efterföljare. Detta har redan drabbat B5 och B7 som inte längre finns att köpa av Alpina.
Grundet till detta ligger i att BMW:s kraftfullare motorer numera använder hybridteknik, något som Alpina inte använder sig av. Kanske håller Alpina därför på att dö ut som företag, om man inte på något sätt ändrar strategi. Eftersom XB7 kanske närmar sig sitt slut, vill Alpina antagligen avlsuta modellen med ett namn som skiljer sig från de tidigare årsmodellerna.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]