En Volvo V90 Cross Country från 2022 togs isär i smådelar efter 10 000 mil. Den grundliga tyska undersökningen avslöjar flera allvarliga brister hos Volvon.
– Ovärdigt en premiumbil, skriver Auto Bild.
Volvo är ett bilmärke som många förknippar med pålitlighet och hög kvalitet. I tyska Auto Bilds långa uthållighetstest beskrevs också en Volvo V90 Cross Country från 2022 som pålitlig. I alla fall till en början. Bilen hade körts totalt 10 000 mil under tre år och fungerat i stort sett felfritt.
– Den svek oss inte och förskönade affärsresor med sin komfort och sina lastegenskaper, skriver Auto Bild.
Den tre år gamla Volvon hade inte vid något tillfälle drabbats av blinkande varningslampor, slitna bromsar eller ofrivilliga verkstadsbesök. Faktiskt visade bilen inte ett enda fel under 10 000 mil.
– Så ska det vara, och vårt betyg i tillförlitlighetssektionen är därefter högt, skriver Auto Bild.

Men tyska Auto Bilds 10 000-milatest kan vara världens grundligaste. I testets avslutande del, där hela bilen demonterades och togs isär i smådelar, gjorde mekanikern Marcus Constantin från Dekra flera allvarliga upptäckter. Det gav en helt annan bild av skicket på Volvon.
– Den sista grundliga undersökningen avslöjade tyvärr att felen kommer att uppstå, skriver tidningen.
Det första felet som upptäcktes var att vevaxeln i tvåliters dieselmotorn hade förlorat en del av sin styrka. Mekanikern kunde även se slitage på vevstakarnas lager, samt repor på cylinderväggarna. Dessutom sipprade olja ut från packningarna vid de bakre drivaxelflänsarna. Med hjälp av en kamera hittade han även rost på Volvon efter bara tre år. Både fram- och bakaxelfästen visade rostfläckar längs kanterna och svetsfogarna.
– Rost fräter på bakpanelen, hjulhusen är skadade på vissa ställen och oxidation gnager i karosshörnens främre delar, skriver tidningen.
Volvon beskrivs som bekväm, praktisk och som ett utmärkt resesällskap. Samtidigt riktas kritik mot bristerna som upptäcktes vid demonteringen. Även bilens förarassistanssystem uppskattades inte av testförarna. Men kvalitetsbristerna som avslöjades när bilen togs isär drar ner betyget för Volvon.
– Det mediokra korrosionsskyddet och de oljiga drivaxelflänsarna visar sig dock vara ovärdiga en premiumbil för 90 000 euro med denna prestige, skriver Auto Bild.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.