Ålder för körkort sänks till 17 år: ”Stor sannolikhet”

Sverige kommer att få sänkt körkortsålder. Ett nytt EU-direktiv är på väg att godkännas. 
– De håller på att förhandla detta nu, men det är stor sannolikhet att förslaget går igenom, säger Olof Stenlund, körkortsexpert på Transportstyrelsen.

EU förhandlar just nu fram det “Fjärde körkortsdirektivet.” När det är beslutat ska det gälla för alla medlemsstater som riktlinjer för körkortsfrågor.
– Ett av förslagen är att man ska kunna ta körkort från 17 års ålder och vi måste följa de här direktiven. Men det är villkorat att man måste ha med en ledsagare tills man fyller 18 år, säger Olof Stenlund.

Från svenskt håll har man varit försiktigt kritiska till det här förslaget. 
– Från Transportstyrelsen hade vi helst sett att det här förslaget var frivilligt för medlemsstaterna. Vi har haft övningskörning från 16 år, men då är det handledaren som har ansvar för körningen. Om en 17-åring har körkort flyttas ansvarsfrågan till denne och då blir det en skillnad, säger Olof Stenlund.

Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Hindenburg som är rektor på trafiklärarutbildningen är kritisk till de nya EU-reglerna som ger 17-åringar körkort.

Enligt EU:s förslag ska ledsagaren vara 24 år och ha körkortet utan anmärkningar i minst fyra år. Det betyder att en 17-åring med en äldre kompis kan få köra fritt i trafiken.
– Det beror också på vem det är som ska vara ledsagare, är det föräldrarna är det en sak, men någon som bara haft körkortet några år blir en skillnad, säger Olof Stenlund.

Sveriges trafikskolor reagerar starkt negativt mot de nya EU-bestämmelserna.
– Vi får det sämsta av två världar, barn med körkort som dessutom inte har någon utbildning. I de andra EU-länderna finns det krav på att man ska gå på körskola, men det har vi inte i Sverige, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm.

Det mesta tyder på att EU-parlamentet kommer att rösta igenom förslaget. I går sammanträdde expertrådet för att gå igenom detaljer. Men det finns inga förslag på att ändra den nya körkortsgränsen på 17 år.
– Det finns starka krafter för att skynda på det här. Bland annat Ungern som är ordförandeland vill ha det klart innan årsskiftet. Men sedan ska det genomföras och det kommer att ta kanske fyra år, men det är osäkert, säger Olof Stenlund.

Det är många starka krafter som vill driva igenom förslaget. Sverige är en liten aktör i det mäktiga EU. 
– I Sverige har vi haft goda erfarenheter av övningskörning från 16 år och därför inte varit pådrivande med detta. Men i andra länder som Tyskland har man drivit frågan hårdare, säger Olof Stenlund. 

De mest progressiva körkortskrafterna inom unionen drev också frågan om sänkt ålder för lastbilskörkort. Men där mötte de på motstånd. 
– Tidigare fanns det också ett förslag om att kunna ta lastbilskörkort, eller C-kort från 17 år, men många medlemsstater var kritiska till detta. Därför blir det istället frivilligt, säger Olof Stenlund.

Sveriges trafiklärare är oroliga över förslaget som snart kan klubbas igenom av EU-parlamentet. Där tror man att trafikfaran ökar. 
– Jag tror inte att det är många som vill ha barn i trafiken, allra helst inte sådana som saknar utbildning. Visst säger man att de ska ha en ledsagare med sig, men i praktiken blir det barn med körkort, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Från början fanns det ett förslag på att öka utbildningskravet. Men det togs bort. Annars hade det kunnat få stor påverkan i Sverige, där vi saknar krav på att körkortselever ska genomgå lärarledda lektioner. 
– Tidigare fanns det i förslaget ett krav på tio timmar kör och teorilektion, men det finns redan i alla andra länder, så man tog bort det, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Ett annat förslag är att man kan köra tung trafik på vanligt B-körkort.
– Det finns också ett förslag att man ska kunna köra fordon upp till 4,25 ton med B-körkort, villkorat att man haft det en viss tid och att det är ett miljövänligt fordon, säger Olof Stenlund.
LÄS MER: