Akut sjuk betalade för hög p-avgift – fick p-böter

Parkeringsvakten slog till när Albin Gustavsson var riktigt sjuk och sökte akutvård. Med över 40 graders feber litade han på parkeringsappens gps. Trots att han betalade högre avgift än han skulle fick han p-böter.
– Jag fick böter även om jag betalade för dyrare parkering än den som jag ställt mig på, säger Albin Gustavsson.

Albin Gustavsson från Halmstad vaknade med svår feber på morgonen. Han ringde till 1177 som genast rådde honom att söka upp akutmottagningen.
– Akuten i Halmstad ligger en bit från huvudentrén, där finns det ett parkeringshus. Men utanför akuten är det parkeringar med tre zoner som ligger väldigt nära varandra, säger Albin Gustavsson.

Han mådde mycket dåligt och hade feber över 40 grader. Ändå tog Albin upp telefonen för att betala parkeringen.
– Jag slog på appen och den har en gps som söker upp var jag står, sedan gick jag in på akuten för att få hjälp, säger Albin Gustavsson.

För någon som har över 40 graders feber kan det vara svårt att välja rätt zon när GPS-appen visar fel. Trots att Albin betalade för hög parkeringsavgift fick han böter.

På akuten i Halmstad fick han snabbt professionell hjälp av kunnig personal och tre timmar senare kunde Albin återvända hem, med rådet att han skulle ta det lugnt. Dessutom skulle han hålla uppsikt på sig själv så att febern inte blev värre igen.

– När jag kom ut till bilen fanns det en kontrollavgift. Jag var lite omtumlad fortfarande eftersom jag aldrig varit så här sjuk tidigare. Men när jag kom hem tittade jag på lappen och då blev jag förbaskad, säger Albin Gustavsson.

Det visade sig att appens gps loggat in honom på fel parkeringsplats, en som dessutom var dyrare än den Albin parkerade på.
– Om jag betalat för lite hade det varit en sak. Men nu hade jag betalat för en parkeringszon som var dyrare än den jag stod på och det kändes inte riktigt rätt, därför tog jag och ringde till Hojab, som sköter parkeringen, säger Albin Gustavsson.

Där möttes han av iskyla och fick rådet att först betala avgiften och sedan vända sig till bolagets egna jurister för överklagan. Detta trots att parkeringsbolagens branschorganisation, Svepark, råder alla som känner sig orättvist behandlade att inte betala avgiften, och bestrida den skriftligen.

– Det känns inte riktigt rätt att man ska överklaga till deras jurister, man kommer ingenstans genom att överklaga till dem, därför slutade jag att bråka. Men jag vill i alla fall berätta om min historia, säger Albin Gustavsson.

På Hojab ställer man sig kallsinniga till Albins historia. De har redan avslagit hans överklagande. 
– Det är bilägarens ansvar att se till så att man betalar för rätt parkering, säger Nils Andersson på Hojab.
Men Albin Gustavsson hade använt sig av appen med gps.
– Det är ändå skyltarna som gäller, säger Nils Andersson. 

När Albin Gustavsson får besked från parkeringsbolaget blir han ledsen och upprörd.
– Det är oetiskt att man ska göra pengar på sjuka människor. Hade det varit en flygplats eller ett köpcentrum så hade jag kunnat köpa det. Men utanför akuten, det är en helt annan sak, säger Albin Gustavsson. 

Han är kritisk till hur parkeringarna utanför akutmottagningen i Halmstad hanteras. 
– Ska det svåraste när man är sjuk vara att parkera rätt, undrar Albin Gustavsson med adress mot Region Halland. 

Marken ägs av Region Hallands eget bolag, Regionfastigheter, de visste inte att Hojab som sköter hanteringen av kontrollavgifter inte är medlemmar i branschorganisationen Svepark och därmed heller inte behöver omfatta sig av deras etiska regler. 

– Det är tråkigt att höra om det som hänt här och när det finns olika zoner som i det här fallet förstår jag hur det kan hända. Man har generellt sett ett stort ansvar själv att förvissa sig om vilka parkeringsregler som gäller. Men samtidigt behöver det vara lätt att göra rätt, säger Charlotta Ljungkull på Regionfastigheter. 

Men efter de här uppgifterna tänker hon ta ett samtal med Securitas för att se över rutinerna.
– Det är Securitas som har uppdraget från oss att övervaka parkeringsplatsen utanför sjukhuset i Halmstad och de i sin tur har anlitat det nu aktuella företaget för sin kundtjänst. Jag kommer att ta ett samtal med Securitas för att se om det finns något som kan förtydligas på platsen och hur det i så fall kan göras på bästa sätt för att minska risken för att fler hamnar i samma situation, säger Charlotta Ljungkull.
LÄS MER: