Akut brist på bussförare – bussturer ställs in

Bussbranschen är i kris. Turer ställs nu in på grund av förarbrist.
– Europadirektivet ska sänka åldern så att man kan gå från skolan till att bli bussförare, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på Trafiklärarutbildningen i Stockholm. 

I hela EU saknas det bussförare. Här i Sverige flaggar bussbolagen för att man ställer in turer och tvingar pensionärer att arbeta extra för att klara sina körningar. 
– Vi är en åldrande generation som sitter och kör våra bussar idag. Och pensionärerna går in extra och kör på timme. Vi måste få igång rekryteringen av yngre – annars kommer det att bli katastrof i förlängningen, säger Ken Järn på Eriksson Buss i Älvdalen till Dala-Demokraten.

I Sverige har antalet med busskort, behörighet D, minskat från 226 000 år 2000 till 1340 000 i dag. Resultatet blir att bussbolagen saknar personal och tvingas till och med ställa in turer på grund av resursbrist.
– Det här är ett problem i hela Europa. Därför kommer förslaget i det fjärde körkortsdirektivet att man ska sänka körkortsåldern till 17 år, samtidigt kunna gå direkt från skolan till att bli bussförare, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Förarbristen gör att bussturer ställs in på vissa håll i Sverige. SL tycks dock inte vara drabbat ännu. Bild: SL

I Sverige höjdes åldern till 24 år för att köra buss med passagerare. Även om det finns ett litet kryphål för kortare turer på fem mil. Men begränsningen gör så att ungdomar inte söker sig till yrket.
– Vi har haft flera stycken här i 20-22-årsåldern som jag har varit tvungen att säga nej till på grund av den lagstiftning vi har idag, säger Ken Järn. 

Körkortsbranschen har också märkt av det minskade intresset för att ta busskort. 
– En sak som politikerna skulle kunna göra är att införa CSN på att ta busskort. Varför skulle det vara finare att bli läkare än busschaufför? Det är inte helt gratis att ta ett sådant och varför skulle den utbildningen vara mindre värd, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Även bussbolagen ser utbildningen som en viktig del av problemet. De skulle vilja se en speciell bussförarutbildning redan på gymnasiet.
– Problemet är ju som sagt att det inte finns en gymnasieskola idag där man kan välja inriktning buss. Och som jag ser det så måste beslutsfattarna börja fundera på om det är rimligt att få köra 74 ton timmer när du är 18 år, men inte köra en linjevagn. Det gör det mindre ont att krocka med en lastbil än med en buss – om det är det de räknar med, säger Ken Järn.

Hos trafikskolorna ser man också ett annat problem. Enligt dem är allmänt sämre förarkunskaper bland yngre en annan faktor. 
– Förr var eleverna duktigare på att köra, de var mer säkra i trafiken. Men det är de inte längre och då är steget långt att gå och sätta sig för att köra buss, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

EU:s fjärde körkortsdirektiv är nu i slutet av förhandlingarna. 
– EU hade som ambition att vara klar innan årsskiftet, men det var väl optimistiskt. Jag tror mer på att det kan bli någon gång under våren. Förslaget är också att medlemsstaterna ska börja tillämpa de nya bestämmelserna tre eller fyra år efter att direktivet beslutats, säger Olof Stenlund på Transportstyrelsen. 
LÄS MER: