Åkte på tidernas blåsning med Eleanor Mustang

Detta kan vara tidernas bilblåsning. Motorentusiasten trodde han köpte en superfin Eleanore Mustang.
– Om du betalar 1,5 miljoner kronor för en sådan här bil, då är detta inte ok, säger svenskamerikanen Jason Wahlrot.

Eleanore Mustang 500GT från 1967 är ett av bilvärldens hetaste objekt. Det är en legendarisk bil i en begränsad upplaga. En amerikansk man lade nyligen sina besparingar för att förverkliga en dröm.
– Men han kom inte långt förrän allt gick sönder. 

Mustangägaren blev givetvis förtvivlad. Han vände sig till den kända Youtubern Jason Wahlrot på Gearhead Garage för att få hjälp. Men Jason upptäckte direkt att det var ett riktigt fuskbygge. 
– Om du tittar på glipan här mellan de båda listerna, så ska det inte se ut om det är en äkta Eleanore Mustang, suckar Jason.

Han öppnar motorhuven och får en smärre chock. Att bilen bara gick att starta är ett stort mirakel. Det är inte bara amatörmässigt, utan ren idioti från början till slut. 
– Om du tittar under motorhuven ser man att det knappt sitter ordentligt. En del saker har blivit fästa med slangklämmor.

Jasos är bekymrad. Den här kunden har verkligen blivit lurad. Han sätter den på liften för att se om det är lika illa på undersidan. 
– Vi lyfter upp bilen så ska ni få se. Titta här hur drivaxeln har brutits av, det ska verkligen inte vara på det viset. Under bilen är saker och ting lagade med ståltråd, det är inte konstigt att allt går sönder. 

Säljaren har varit rent kriminell. Den har lurat sin köpare att lägga stora pengar på en bil som är en dålig förfalskning med urusel motor.
– Jag förstår inte hur någon kan göra något sådant här. Jag hoppas att det är en korkad privatperson och inte en mekaniker som gjort det för att blåsa någon. Man ser på detaljerna att det inte är en äkta Eleanore. 

Men Gearhead Garage tänker inte ge upp. Man vill hjälpa honom att i alla fall rädda lite av alla de pengar som har spenderats. 
– Vår kund lade sina pengar på det här och blev lurad. Nu vill vi hjälpa honom så att han kan lägga det bakom sig. 

Felen är stora och många. För att reparera bilen på en vanlig verkstad skulle ägaren få betala hundratusentals kronor.
— Drivaxeln gick av och knäckte överföringen, bara där har man en kostnad på minst 100 000 kronor för att reparera. Det är en dålig affär, med en kass motor och en dålig förfalskning. Men vi ska hjälpa honom att göra det så bra som möjligt. Så att det i alla fall är en bil som är säker att köra, avslutar Jason Wahlrot.
LÄS MER: