Nya superfartkameror ska ta rattfyllerister. Men systemet anklagas för att vara integritetskränkande.
– Det här systemet är ett övertramp på den personliga integriteten och pekar ut alla som potentiella brottslingar, säger Jake Hurfurt från organisationen Big Brother Watch till Daily Mail.
Flera europeiska länder satsar på ny teknik för fartkameror. I Storbritannien har man nu inlett försök med kameror som ska avslöja rattfyllerister.
– Vi tycker att det ska bli väldigt intressant att se hur det här försöken faller ut, vår tanke är att det ska rädda liv genom att upptäcka förare som har ett förändrat beteendemönster, säger Geoff Collins från företaget Acusensus.
Det är de som utvecklat tekniken. Genom algoritmer ska kamerorna känna igen avvikelser i beteendemönster hos förarna. De här kamerorna kan sitta på bilar eller släpvagnar längs vägen och ska vara mycket svåra att känna igen.
En bit bort väntar en polispatrull. Om kameran ger utslag sätter de efter den misstänkte föraren för att testa personen. Men testerna möter kritik från organisationer som värnar om den personliga integriteten.
– Människor måste vara fria att leva utan att bli granskade av sådana här skrämmande AI-system, det är ett brott mot den personliga integriteten, säger Jake Hurfurt.
Det brittiska Trafiksäkerhetsverket RAC och Acusensus har lyssnat på kritiken. Men tycker ändå att man har goda argument för att fortsätta testerna.
– Man kan förstå integritetsprincipen, men när det handlar om mina barn som sitter i en bil medan två ton metall kommer från andra hållet, då faller det argumentet, säger Geoff Collins.
Tidigare har man satt upp AI-kameror i Storbritannien som övervakar om bilisterna använder bilbälte och även tar fast rattsurfare. De kamerorna är nu stationära och används i stora delar av landet. Många syndare har åkt fast och förespråkarna talar om att kamerorna ökar trafiksäkerheten väsentligt.
I Sverige ligger vi långt efter. Här har Trafikverket bett regeringen om att få utreda fartkameror som mäter hastigheten mellan kamerorna.
– Vi bad regeringen om ett inriktningsförslag för att kunna utreda möjligheterna i Sverige med en sådan teknik, men vi har inte fått det, säger Eva Lundberg på Trafikverket.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.