Biljätten misslyckades med att laga AC:n – fyra gånger. Bilägaren fick ändå inte häva köpet. Nu har tvisten avgjorts i ARN.
– Jag är inte längre trygg med bilens skick och fler fel kan uppstå i framtiden, skriver anmälaren till ARN.
En ung man från Götaland var intresserad av en ny bil. Hos Hedin Bil i Göteborg hittade han en Mercedes A 250 E för 304 900 kronor. Den var från 2021 och hade bara gått 4500 mil. Det var en bil som föll honom i smaken. Men det fanns ett problem. Redan under provkörningen krånglade air condition.
– AC:n blåste kallt. I köpeavtalet angavs därför att företaget åtog sig att åtgärda AC:n innan leverans och att full handpenning skulle återbetalas om det inte går att ordna, står det i anmälan.
Hedin Bil lovade att reparera bilens air condition. När det var klart ringde man den unga kunden och sa till honom att han kunde hämta sin nya bil.
– Den 27 maj 2024 fick han ett verkstadsprotokoll som visade att utsugning av köldmedium, läckagekontroll och ny påfyllning var genomförd. Den 30 maj hämtades bilen ut och den 31 maj slutade AC:n helt att fungera, står det i anmälan.

Återigen hamnade bilen på verkstaden. Mekanikerna tog itu med klimatanläggningen och den 28 juni förra året ringde man upp kunden och sa att den var klar.
– Den 28 augusti slutade AC:n att fungera återigen. Bilen lämnades in för reparation ytterligare en gång, skriver anmälaren.
Den här gången fick han vänta hela två månader innan bilen blev klar. Under tiden fick han en lånebil av Hedin. Men det var inte den bil som han hade köpt och nu började tålamodet att tryta. När bilen kom tillbaka höll inte AC:n länge.
– Den 10 oktober började klimatanläggningen låta konstigt. Företaget har därför avhjälpt felet vid fler än tre tillfällen. Han är inte längre trygg med bilens skick och fler fel kan uppstå i framtiden, skriver anmälaren.
Det här spiken i kistan för honom. Efter det ville han lämna tillbaka bilen och få sina pengar i retur. Men Hedin Bil vägrade. Man ansåg inte att han hade rätt till detta. Dessutom hade man försett honom med en gratis lånebil under tiden.
– Reparationen drog ut på tiden då företaget saknade ett mätinstrument, men under perioden som bilen var inne fick kunden en lånebil. Två månader senare återkom biköparen och påtalade att AC:n inte kylde. Företaget erbjöd kunden en tid men under den tiden fanns ingen möjlighet till lånebil. Bilen bokades in på ett verkstadsbesök den 10 september, skriver Hedin Bil i sitt svar.
Nämnden har tittat över båda parters resonemang. Man kommer fram till att kunden har rätt att återlämna bilen.
– Konsumentköplagen är tillämplig i ärendet. Av den följer att en vara är felaktig bl.a. om den inte stämmer överens med vad som har avtalats. Varan är också felaktig om den inte har de egenskaper som är normalt för varor av samma slag och som konsumenten haft anledning att förutsätta med hänsyn till varans art, skriver ARN.
Enligt lagen har säljaren ansvar för varan man säljer. Fel som visar sig upp till två år efter köpet kan anses vara ett ursprungligt fel. Därför uppmanar man Hedin Bil att låta kunden lämna tillbaka bilen mot det han betalade för den.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.