ABB:s revolution: Fiskfenor ersätter propeller

ABB har tagit fram ett revolutionerande framdrivningssystem för fartyg. De klassiska propellrarna ersätts helt och hållet av fiskfenor.

Schweiziska, finska och svenska ingenjörer från ABB har tagit fram en helt ny typ av framdrivningssystem för fartyg. I stället för att använda en stor snurrande propeller har de utvecklat en ny teknik som de kallar “Dynafin”. Systemet skulle kunna ersätta dagens propellrar helt och är starkt inspirerat av de dynamiska rörelserna som en val gör med sin stjärtfena.

ABB tog fram den första skissen av “Dynafin” redan för två år sedan, och efter det har mindre modeller tagits fram av tekniken. Men i år kommer de första fullskaliga testerna av systemet att påbörjas vid ett testcenter i Holland.

Dynafin-tekniken bygger på att fiskfenorna monteras på en sorts roterande skiva som sitter längs fartygets skrov. Skivan roteras sedan med hjälp av en elmotor. På varje skiva sitter det mellan 4 och 6 fiskfenor. Eftersom det inte sticker ut något onödigt från båten ger tekniken ett mindre hydrodynamiskt motstånd än dagens propellrar, där den stora del som sitter bakom propellern orsakar motstånd.

Samtidigt som skivan roteras kontrollerar ett elektroniskt system vinkeln på bladen som är fästa vid de små rotorerna, och på detta sätt genereras en framdrivningskraft utan motstånd och utan förluster. Tekniken möjliggör dessutom att fartyget kan utföra en riktningsändring mycket snabbare än dagens system.

Tester av den nya ABB-tekniken har visat att den indikerar en verkningsgrad på 80,8 procent. Med en konventionell konstruktion ligger verkningsgraderna närmare 60-65 procent. Det innebär alltså att “Dynafin” är ungefär 15-20 procent mer effektivt. Det gör att om ett fartyg idag förbrukar 10 ton bränsle per dag kan det med den nya tekniken förbruka 2,5-3,5 ton mindre bränsle.
LÄS MER: