Grufman tvingas skrota bil – retfulla orsaken

Fredrik Grufman försöker rädda en Chevrolet Colorado. Men bilen måste skrotas – för att en retlig liten del inte tillverkas längre. 

Nyligen slog han larm om att många bilar måste skrotas i brist på reservdelar. Nu har han har fått in en Chevrolet Colorado från 2004. Bilen är i fint skick och ägaren har varit mycket noggrann. Men nu har bilen börjat krångla. Den vill inte starta och Grufman som är expert på amerikanska bilar tar sig an uppgiften.
– Det händer inte ett smack när man vrider om nyckeln. Men vi fick ut modulen, säger verkstadsgurun Fredrik Grufman.

Han och kollegan tar bort databoxen och öppnar den. Det visar sig att den är fullständigt invaderad av korrosion. Grufman och hans kamrat försöker reparera den och gör ett nytt försök.
– Det är ett fall framåt, men vi får fortfarande inte kontakt. Därför ska vi försöka få bort ännu mer korrosion. 

Efter en ny insats där Grufman och kollegan tar bort korrosion är det dags att pröva igen. Man hoppas att bilens gamla databox ska kunna gå att rädda. Annars kan det blir stora bekymmer. De tillverkas inte längre och det kan bli svårt att hitta en ny.
– Vi har gjort många försök men det går inte. Därför har vi fått se oss om efter en ersättningsbox. De här boxarna är programmerade och det finns inga nya att få tag på. 

Varje box är unik för sin bil. Därför är det inte helt lätt att bara montera in dem. Man måste överföra informationen från den gamla boxen genom datorn och hoppas att det ska fungera.
– Vi ska försöka få över informationen från bilen till den nya enheten, säger Fredrik Grufman.

De försöker länge med att få igång bilen. Men den reagerar inte med sin nya databox.
– Det finns inga delar att få tag på, vi har lagt ner 20-25 timmar på den här bilen, den får helt enkelt gå till skroten, det finns inga delar.

 Det här är inte unikt för den här bilen. Grufman Bil har sett mängder av exempel. 
– Problemet  är att bilar måste skrotas för att det inte längre finns reservdelar. Det här brukar inträffa efter var 20:e år och det är oftast moduler eller databoxar som är problemet. 

Många halvgamla bilar som är beroende av datorer är drabbade. Ännu äldre bilar går att reparera på traditionellt sätt. 
– Saab 9-5, Peugeot, Fiat, Volvo, Cheva – bilar från tidigt 00-tal försvinner nu i rask takt från vägarna på grund av avsaknaden av reservdelar.

Snart kommer bilar som tillverkades under det tidiga 2000-talet att vara utrotade. 
– Bilar är inte, kommer aldrig, och skall inte konstrueras för decennier av drift, och normalt anses 20-25 år vara gränsen där en stor kohort av bilparken från den aktuella modellen är bortskrotad.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt