Polestar överväger att bygga sin nya elbil i Sverige. Beslutet fattas inom kort.
– Vi kommer faktiskt att tillkännage en specifik plats om några veckor, säger Polestars vd Michael Lohscheller.
Under årets första kvartal minskade Polestars förlust till 1,9 miljarder kronor från förra årets 2,7 miljarder. Nu avslöjar Polestars vd Michael Lohscheller hur företaget tänker utmana Tesla genom att specifikt rikta in sig på Teslaägare som en ny strategi för att lyckas.
– De är intressanta för oss eftersom de är tidiga användare som kan elbilsteknik, de kan laddning, säger Michael Lohscheller, vd för Polestar, till Auto Express.
Tidigare i år lanserade Polestar en speciell kampanj för amerikanska Teslaägare. Om du äger en Tesla och istället börjar leasa en Polestar 3 i USA kan du få upp till 20 000 dollar, 212 000 kronor, i rabatt. Michael Lohscheller hävdar att liknande kampanjer snart kan dyka upp i Europa, specifikt för Teslaägare. Han känner sig även övertygad om att många Teslaägare kommer att lockas av erbjudandet.
– De säger definitivt att de gillar designen, prestandan och hållbarheten. Och det finns många Teslor där ute: vill du köra en bil som alla andra kör? säger Michael Lohscheller.


Polestars vd avslöjade även att den nya Polestar 7 kommer att byggas i Europa till en början.
– Vi har beslutat att lokalisera Polestar 7-produktionen i Europa, eftersom Europa är vår starkaste marknad, säger vd:n.
– Inte bara på grund av tullar, utan det är vettigt att ha den här. Vi kommer faktiskt att tillkännage en specifik plats om några veckor, fortsätter han.
Nya Polestar 7 kommer därför att produceras i någon av Volvos fabriker i Sverige eller i Belgien. Modellen kommer att få en ny plattform som tagits fram tillsammans med Volvo och Geely.
– Vi har tillgång till förmodligen världens bästa elbilsteknik, säger Michael Lohscheller.
Polestar 7 är en kompakt-SUV och kommer att vara företagets minsta modell. Att bilen däremot kommer att få namnet Polestar 7 är något som vd:n stör sig på.
– Det är inte logiskt att kalla Polestar 7 för 7:an när Polestar 6 kommer senare, säger han. Michael Lohscheller, som tog över vd-rollen för Polestar under andra halvan av förra året, är inte helt såld på företagets strategi för modellnamn.
– Vi diskuterade det när jag kom in, säger han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.