Detta är världens bästa elbilar just nu

Top Gear har utsett årets bästa elbilar. Från små biliga stadsbilar till extrema sportbilar och lyxiga elbilar i mångmiljonklassen. Men bland vinnarna finns även en delvis svensk elbil.

Varje år rankar motortidningen årets elbilar i olika kategorier. Till varje “vinnare” har även Top Gear med en kommentar. Nu har rankingen för 2025 kommit och utöver att en svensk elbil tar plats så finns det en stor överraskning. Elbilen som vinner Top Gears kategori som betyder allra mest, årets elbil, lär förvåna många.

Lotus Evija

Bästa eldrivna hyperbilen:
Vi börjar med det mest extrema. Lotus Evija är en helelektrisk hyperbil med över 2 000 hästkrafter. Den är byggd i kolfiber och väger knappt 1 700 kilo.
– Bara titta på den. Den ser ut som en meteor som kraschat rakt ner på jorden, skriver Top Gear.

Renault 5 Turbo 3E

Elbilen vi ser mest fram emot att köra 2025:
Renaults 5 Turbo 3E är en eldriven driftbil i retrostil, inspirerad av 80-talets rallymodeller. Den bilen har Top Gear röstat fram till elbilen man ser mest fram emot att köra 2025.
– Galenskap är hela poängen med Renault 5 Turbo. Sedan originalet från 1980 har den funnits till för att chocka, förvåna, vara oregerlig och helt sakna logik.

Bästa elbilsdesignen:
Hondas nya 0 Series visades förra året upp som två eldrivna prototyper. En sedan och en SUV. Tanken är att bilarna ska sätta tonen för nästa generations formspråk. Den vinner kategorin bäst design.
– Om bilarna når produktion precis som de ser ut nu, kommer Honda inte vinna några priser för namnen. Men de ser fantastiska ut, motiverar Top Gear.

Mercedes G580.

Bästa eldrivna terrängbilen:
Mercedes-Benz G580e är en elektrisk version av klassiska G-klass. Den är anpassad för terrängkörning men med tyst gång och eldrift.
– Den ser ut som en G, känns som en G, rör sig som en G – och den tar sig fram bättre än någon G-klass före den.

Rolls Royce Spectre Black Badge.

Bästa lyxelbilen:
Rolls-Royce Spectre Black Badge är märkets första elbil och riktar sig till köpare som vill ha lyx utan ljud. Karaktären är samma som tidigare modeller. Men nu helt batteridriven.
– Visst, det finns ett par körlägen du kan skryta om på Nobu, men det är fortfarande en äkta Rolls – nu bara med ännu mer att skryta om.

BMW i5 Touring

Bästa eldrivna kombin:
BMW i5 Touring är en eldriven kombi med lång räckvidd och praktisk lastförmåga. Ett alternativ för den som vill ha rymlighet utan att välja SUV.
– BMW:s i5 Touring är så kompetent att de andra lika gärna kunde låtit bli att försöka.

Dacia Spring.

Bäst elbil för pengarna:
Dacia Spring är en av de billigaste elbilarna på marknaden. Den har låg effekt och enkel utrustning, men lockar med lågt pris.
– Den är faktiskt förvånansvärt kul att köra. Inte så mycket för passagerarna – den lutar en del. Det är som att köra en moderniserad 2CV.

Kia EV3

Bästa eldrivna crossovern:
Kia EV3 är en ny kompakt crossover som visat sig klara både kyla och ojämna vägar utan att krångla.
– Jag är ärligt talat förvånad över hur EV3 bara kör på. Distans, kyla, tajt schema, offroad – inga problem. Inga felmeddelanden, inga buggar.

Porsche Taycan Turbo GT.

Bästa eldrivna supersedanen:
Porsche Taycan Turbo GT är den snabbaste versionen av Taycan hittills, byggd för att pressa gränserna både på bana och landsväg.
– Den är så snabb som man rimligen kan vilja åka.

Hyundai Ioniq 9.

Bästa sjusitsiga elbilen:
Hyundai Ioniq 9 är en eldriven sjusitsig SUV. Den riktar sig till stora familjer och bjuder på gott om utrymme.
– Ioniq 9 är förvånansvärt smidig. Det här är ett försök från Hyundai att kliva upp i premiumklassen…

Bästa kompakta elbilen:
Renaults nya 5 är en elbil i småbilsklassen.
– På en landsväg rör den sig med harmoni. Stötdämpningen är följsam och mogen. Man vågar pressa den. Det är en sofistikerad bil.

Polestar 3 MY25

Bästa eldrivna SUV:en:
Och så till den svenska vinnaren – Polestar 3. Den eldrivna SUV:en tillverkas i Göteborg och är resultatet av svensk ingenjörskonst kombinerad med global design. Den har vunnit kategorin årets bästa el-SUV.
– Den vanliga versionen är teknik på max. Det är en uppkopplad bil som kombinerar banbrytande lösningar med ren, vacker design och hög användbarhet.

Årets elbil:
Årets elbil alla kategorier enligt Top Gear blev dock Renault 4. En bil som kombinerar klassisk formgivning med moderna elbilsegenskaper.
– Allt det där med bilhistoria och designtradition behöver inte spela roll om du inte bryr dig. Den nya Renault 4 är ändå en smart liten bil, helt sin egen mitt bland alla generiska elbilar som spolas ut över marknaden. I elbilseran blir design viktigare och viktigare.

LÄS MER: