Superbilstillverkaren gör en ommöblering i toppen. Michael Leiters, som bland annat var med och lanserade hyperbilen McLaren W1 lämnar med omedelbar verkan vd-positionen.
– Jag önskar alla inblandade allt det bästa i framtiden, säger den förre vd:n.
En oväntad förändring har skakat om en av Storbritanniens mest kända sportbilstillverkare. McLarens vd Michael Leiters lämnar sin post med omedelbar verkan. Förändringen sker bara veckor efter att företaget gått samman med det elbilstillverkaren Forseven.
– Jag är hedrad över att ha lett McLaren Automotive under de senaste tre åren. Jag är tacksam över att ha fått arbeta med ett så engagerat och talangfullt team. Jag är stolt över vad vi åstadkommit tillsammans och är övertygad om att företaget är på god väg mot framgån. Jag önskar alla inblandade allt det bästa i framtiden, säger den avgående vd:n Michael Leiters i ett pressmeddelande.

Michael Leiters har tidigare haft tunga roller i både Ferrari och Porsche. Han har haft en avgörande roll i McLarens ekonomiska omstrukturering och ägarbyte. Han ersätts istället av Nick Collins, tidigare vd för Forseven, som tar över rollen och nu blir chef för det nya bolaget McLaren Group Holdings. Fusionen mellan McLaren och Forseven blev officiell den tredje april och innebär att McLarens bilar även fortsättningsvis kommer bära det klassiska namnet. Men samtidigt innebär det att Forseven-märket försvinner helt.
McLaren Automotive, som inte ska förväxlas med Formel 1-stallet McLaren Racing, grundades 2010 och har sitt huvudkontor i Woking i södra England. Tidigare ägdes bolaget av Bahrains Mumtalakat Holding Company. I december förra året köptes sportbilstillverkaren upp av Abu Dhabis investeringsbolag CYVN Holdings, som är samma koncern som äger Forseven. Att Leiters nu ersätts som vd förefaller sig därför naturligt.
Under sina tre år i företaget hann Leiters lansera flera uppmärksammade modeller. Bland annat hybridbilen Artura, 750S och hyperbilen W1. Det är modeller som påminner om varumärkets racingarv men också ger signaler om en ny riktning med elektrifiering i fokus.

Att en veteran inom sportbilsvärlden kliver åt sidan just nu väcker frågor. Inte minst med tanke på att McLaren nu siktar på att bredda sin publik med billigare modeller. Samtidigt sker allt detta i en tid då flera klassiska prestandabilar pressas av nya utsläppsregler.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.