Unika konstruktionen i Bugattis nya V16

Bugattis nya gigantiska V16-motor har en helt unik konstruktion. I ett nytt klipp visar Bugatti upp ingenjörernas mästerverk. Ljudet från 16 cylindrar som sjunger i kör är något alldeles extra. 

Bugattis V16-motor liknar ingenting vi har sett på över 80 år. Motorn är framtagen och byggd av Cosworth och sitter i Bugattis senaste hyperbil, Tourbillon. Den 8,3-liters V16-motorn utan turbo levererar ensam 1 000 hästkrafter vid 9 000 varv per minut och 900 Nm i vridmoment. Men i Tourbillon adderas ytterligare kraft från tre elmotorer, vilket ger den en total effekt på hisnande 1 800 hästkrafter.

På YouTube har Bugatti laddat upp ett nytt klipp som avslöjar helt nya detaljer om motorns unika konstruktion. Vi får bland annat se hur motorns framsida ser ut, där vi tydligt kan se att den har en väldigt annorlunda kedjesats. I stället för att ha en kamkedja har motorn två kedjor. Enligt Motor1 verkar det som om varje cylinderbank har varsin kugge som sitter sammankopplad med en kugge vid vevaxeln. De två kuggarna som sitter vid vevaxeln har dessutom varsin mindre kugge för kamkedjan som driver kamaxlarna.

En anledning till den ovanliga konstruktionen kan vara att de använder två kedjor för att kunna bekämpa vibrationerna och krafterna som V16-motorn producerar. På bilderna ser det även ut som om motorn är utrustad med en vibrationsdämpare.

För att se flera spännande detaljer om motorn kan du klicka dig vidare på klippet som är länkat i artikeln. Bugatti har även släppt bilder på en trecylindrig prototypmotor som körs i Cosworths testbänk. Motortillverkaren bygger alltid trecylindriga prototyper för att testa en motor innan man tar fram en riktig version.

I klippet som är länkat i artikeln får vi även ett smakprov på hur V16-motorn låter när den körs i testbänken. Ljudet påminner inte om någonting vi har hört tidigare, och det har förmodligen att göra med motorns imponerande antal cylindrar.
LÄS MER: