Volkswagen flyttar fram positionerna i Kina och presenterar tre nya elbilar. En sticker ut med sin bensindrivna motor som ska ladda elbilen under körning och ge en räckvidd över 100 mil.
– Under de kommande tre åren kommer vi att lansera mer än 20 toppmoderna NEV:s, säger VW:s Kina-chef.
Volkswagen presenterar tre nya konceptbilar som en del av en större modelloffensiv i Kina. Företaget planerar att lansera över 30 nya modeller fram till 2027, varav 20 är så kallade new energy vehicles (NEV), i olika segment på den kinesiska marknaden. De nya bilarna ska ha avancerade teknologier som AI-baserade system för högautomatiserad körning.
– De tre konceptbilarna är det synliga resultatet av vår strategi ”I Kina, för Kina”. Vi har därmed gjort alla nödvändiga förberedelser för att behålla en pole position bland utländska biltillverkare i Kina, säger Thomas Schäfer, VD för Volkswagen.



Under Volkswagen Group Night i Shanghai presenterades de tre nya konceptbilarna: ID. AURA, ID. ERA och ID. EVO. Alla tre bilar är eldrivna och tillhör kategorin new energy vehicles, som i Kina omfattar elbilar, laddhybrider och modeller med räckviddsförlängare. Dessa bilar är designade och utvecklade för att möta de specifika behoven hos kinesiska kunder, och produktionsversioner av dem förväntas rulla ut på marknaden under de kommande åren.
De tre bilarna är utrustade med AI-baserade system som gör det möjligt för dem att uppnå nivå 2++ för autonom körning redan nästa år. Det innebär att bilarna kan köra självständigt i vissa situationer, inklusive omkörningar, svängmanövrar och integrering i trafiken, men med föraren kvar bakom ratten för övervakning.


– Under de kommande tre åren kommer vi att lansera mer än 20 toppmoderna NEV:s med framåtblickande teknik för att tillgodose alla våra olika kunder i Kina. Med vår strategi ”I Kina, för Kina” kommer vi nu att förverkliga vår fulla potential och visa vår innovationskraft på lokal nivå, säger Stefan Mecha, Kina-chef för Volkswagen.
Bilarna som presenteras skiljer sig åt i sina designfilosofier, men alla har tydliga Volkswagen-drag.
– De tre konceptbilarna uppfyller de olika tekniska kraven från kinesiska kunder med sina helt eldrivna drivsystem för volym- och fullstora segment samt räckviddsförlängarteknik, säger Thomas Ulbrich, VD för Volkswagen China Technology Center (VCTC).


ID. AURA är den första konceptbilen baserad på Volkswagens nya Compact Main Platform (CMP), som är särskilt utvecklad för den kinesiska marknaden. Den har en AI-baserad humanoidassistent för att kontrollera fordonsfunktioner och infotainment.
ID. ERA är en fullstor SUV med tre sätesrader och ger en förhandsvisning av Volkswagens första modell med räckviddsförlängarteknik. Med en bensinmotor och en generator som laddar batteriet under körning kan bilen nå en räckvidd på över 100 mil.
VW presenterar även en mindre SUV som fått namnet ID. EVO. Den bygger på en 800-voltsplattform och är den första bilen i Volkswagens ID. UNYX-familj. VW lovar högpresterande elektronik som ska möjliggöra over-the-air uppdateringar och nya digitala tjänster.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.