Tesla kan bli den stora vinnaren efter Trumps tullsmocka. Ingen annan biltillverkare gör så stor del av bilarna i USA som Tesla. Samtidigt hävdar Elon Musk att tullarna fortfarande kommer att bli kännbara.
– Påverkan är fortfarande signifikant, skriver Teslas vd på X.
President Donald Trump presenterade under onsdagskvällen nya 25-procentiga tullar på alla bilar, lastbilar, fordon och bildelar som importeras till USA. De nya tullarna kommer att börja gälla från och med den 2 april och enligt Donald Trump kommer de att gynna den amerikanska bilindustrin.
– Vi skriver under ett presidentdekret i dag som kommer att leda till enorm tillväxt inom bilindustrin, säger Donald Trump.
För Volvo Cars och redan pressade europeiska biltillverkare är tullarna ett hårt slag. Många fruktar fallande försäljning och att ännu fler europeiska jobb försvinner. Men ett företag ser ut att klara sig bättre än de andra, nämligen Tesla. Till skillnad från de flesta biltillverkarna tillverkar Tesla redan idag sina bilar på tre olika kontinenter och kan runda tullarna. Företaget har stora fabriker i USA, Tyskland och Kina och behöver därför inte importera bilar mellan kontinenterna på samma sätt som andra.
Important to note that Tesla is NOT unscathed here. The tariff impact on Tesla is still significant.
— Elon Musk (@elonmusk) March 27, 2025
Dessutom finns det inget annat bilföretag som gör sina bilar med så många amerikanska delar som Tesla. Tesla Model 3 Performance kammar hem förstaplatsen med 87,5 procent av bilens delar från inhemska leverantörer i USA, uppger Carscoops som hänvisar till en undersökning gjord av KBB. På andraplats hittar vi Tesla Model Y Long Range och basmodellen av Model Y med 85 procent av sina delar från USA. Trea kommer Cybertruck på 82,5 procent. Donald Trumps nya tullar är därför skräddarsydda för Tesla och Elon Musk.
Teslachefen och Trump-medarbetaren Elon Musk kommenterade införandet av tullarna på X. Enligt honom kommer Tesla inte att bli oberörda utan påverkas signifikant av tullarna.
– Det är viktigt att förtydliga att Tesla inte är oberört av tullarna. Påverkan är fortfarande signifikant, skriver Teslas vd på X.
Tesla förlitar sig fortfarande på en anständig del av kinesiska delar, särskilt motorer och batterier. Därför kommer även Tesla att påverkas till viss del. Men jämfört med de flesta andra tillverkarna har Tesla redan idag en stor del av sin produktion i USA eller i närheten av andra lokala marknader.
Bilarna med mest amerikanska delar
Rank | Modell | Totalt inhemskt innehåll |
1 | Tesla Model 3 Performance | 87,5 % |
2 (delad) | Tesla Model Y Long Range | 85 % |
2 (delad) | Tesla Model Y | 85 % |
3 | Tesla Cybertruck | 82,5 % |
4 (delad) | Tesla Model S | 80 % |
4 (delad) | Tesla Model X | 80 % |
4 (delad) | Ford Mustang GT automatlåda | 80 % |
4 (delad) | Ford Mustang GT 5,0-liters | 80 % |
4 (delad) | Ford Mustang GT Coupe Premium | 80 % |
5 (oavgjort) | Honda Passport AWD (fyrhjulsdrift) | 76,5 % |
5 (oavgjort) | Honda Passport Trailsport | 76,5 % |
6 (oavgjort) | Jeep Wrangler Rubicon | 76 % |
6 (oavgjort) | Jeep Wrangler Sahara | 76 % |
7 (delad) | Volkswagen ID.4 AWD 82-kWh | 75,5 % |
7 (delad) | Chevrolet Colorado 2,7-liters | 75,5 % |
7 (delad) | GMC Canyon AT4 Crew Cab 4WD (4-hjulsdrift) | 75,5 % |
7 (delad) | GMC Canyon Denali Crew Cab 4WD | 75,5 % |
7 (delad) | Chevrolet Colorado LT Crew Cab 2WD 2,7-liters | 75,5 % |
7 (delad) | Chevrolet Colorado Z71 Crew Cab 4WD 2,7-liters | 75,5 % |
8 | Volkswagen ID.4 RWD (bakhjulsdrift) 962-kWh | 74,5 % |
9 (delad) | Volkswagen ID.4 RWD 82-kWh | 74 % |
9 (delad) | Honda Odyssey | 74 % |
9 (delad) | Honda Ridgeline | 74 % |
9 (delad) | Honda Pilot | 74 % |
10 | Lincoln Corsair | 73,5 % |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.