Facket rasar mot Ford i Tyskland. Moderbolaget tar sina händer från tyska dotterbolaget som nu måste stå på egna ben. Nu fruktas konkurs.
– Det här är ett mycket smutsigt knep, säger David Luedtke, IG Metalls fackrepresentant i fabriken.
Ford har länge betalat för underskottet i sitt tyska dotterbolag Ford Werke. Men nu verkar amerikanerna ha tröttnat på de ständiga utgifterna. Istället överförde de 48 miljarder kronor till dotterbolaget. Det är den sista transaktionen. Nu måste européerna klara sig själva.
– För att bli framgångsrika i Europa måste vi fortsätta att förenkla våra strukturer, minska kostnaderna och öka effektiviteten, säger Fords vice vd John Lawler, enligt T-online.
Nu måste Ford Europa stå på egna ben. Försäljningen rasar och man måste se om sitt hus så att företaget inte ska gå omkull. Nyligen beslutade man att avsluta produktionen av Ford Focus. Det innebär att fabriken i Saarlouis i Saarland kommer att stängas ner. Nu är arbetarna i Köln livrädda att samma öde väntar på den nästan 100 år gamla fabriken där.

– Företagsledningen skryter hela tiden om att socialt partnerskap är viktigt för dem. Men egentligen trampar man på arbetarna. Personalstyrkan har för länge sedan tappat förtroendet för ledningen, men nu har även det sista hoppet om en framtid för platsen slocknat, säger David Luedtke.
Ford har tidigare meddelat att man vill skära ner med 2900 arbetstillfällen i Köln. Anledningen är att deras bilar säljer dåligt i Europa. Men enligt avtal med facket kan de inte inleda uppsägningar förrän 2032. Därför tror facket att Fords manöver är ett sätt att bli av med sitt tyska problem och kunna försätta bolaget i konkurs.
– Utan hjälpen som funnits sedan 2006 kan Ford Werke hamna i obestånd. Om inte den ekonomiska situationen förändras inom några år kan det här bli dödsstöten, säger David Luedtke.
Fords överföring av de 48 miljarderna markerar en vändpunkt för företaget. Tidigare har man hållit liv i sin tyska verksamhet. Men nu verkar de vara tvingade att stå på egna ben. Men facket har inte gett upp. Nu på lördag planerar man omfattande protestaktioner för att rädda kvar verksamheten i Köln.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.