De kräver en ny strängare lag för cyklister i trafiken Sverige. Varje år skadas omkring 2000 cyklister och 25 dödas i olyckor.
– Vi skulle vilja se en lag på det här, säger Jacob Sidenvall på bilistorganisationen M Sverige.
Varje år skadas omkring 2000 cyklister i trafiken. Av dem är det några hundra som blir allvarligt drabbade. Förra året dödades 26 cyklister i olyckor. Enligt bilistorganisationen M Sverige skulle den här siffran sjunka avsevärt med en strängare lagstiftning.
Att cyklister färdas på körbanan trots att det finns en cykelbana intill är vanligt och ökar risken för olyckor. M Sverige vill förbjuda cyklar på vanliga körbanor om det finns cykelbana. Om det finns en cykelväg i anslutning till vägen ska cyklisterna använda den och inte ligga bland bilarna, kräver M Sverige. Samtidigt vill M Sverige ha fler cykelbanor, fler säkra korsningar och cykelöverfarter.
– Jag tänker så här: Hälften av de som omkommer i trafiken är oskyddade trafikanter, till exempel cyklister. Därför måste vi göra mer för att dela upp trafikslagen, säger Jacob Sidenvall på M Sverige.

Cyklister har ett undantag i lagen och den lokala trafikstadgan som gör att de kan färdas mot färdriktningen på enkelriktade gator i Stockholm. Men motororganisationen M Sverige vill få bort dem. Nu kräver de att politikerna tar tag i frågan och förbjuder cyklarna att färdas mot trafiken.
– Ett sätt att göra det är att göra möten i trafiken mer förutsägbara. Cyklister som kör mot körriktningen bryter det förväntade mönstret i trafiken och kan påverka reaktionstiden negativt, säger Jacob Sidenvall.
M Sverige får stöd från flera håll. Även Transportstyrelsens utredare ser något positivt med förslaget. Om man får bort cyklisterna från enkelriktade gator kommer trafiken att bli säkrare för alla.
– Vid enkelriktade gator hamnade alltså cyklisten i en direkt konfliktpunkt med andra trafikanter, säger Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen.

Det är cyklisterna själva som råkar illa ut. Om de kolliderar med en bil blir skadorna stora. 14 cyklister avled förra året i kollisioner. Enligt lagen är det alltid bilisterna som bär det största ansvaret. Cyklister och gångare har mer rättigheter än skyldigheter. Till skillnad från bilisterna som förväntas bära det största ansvaret i trafiken. Men det blir svårt när cyklister kan dyka upp från ingenstans.
– Det är bilisten som har utbildningen och därför förväntas den också ta ansvar, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
M Sveriges förslag:
- Cyklar bör inte framföras mot trafiken på gator som är enkelriktade för motortrafiken, annat än på avskilda cykelbanor. Detta riskerar att föra cyklister och bilister på kollisionskurs mot varandra och öka olyckorna.
- Det bör inte vara tillåtet att cykla på vägen om det finns en cykelbana.
- Motortrafiken bör i högre grad separeras från de oskyddade trafikanterna för att öka trafiksäkerheten.
- Det behövs fler friliggande cykelbanor, fler säkra korsningar och cykelöverfarter.
- Nya cykelregler eller lokala trafikföreskrifter som ökar olycksrisken är en olämplig metod för att öka cyklingen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.