Än så länge är det riskfritt att köra med urkopplad Adblue. Men polisen vässar klorna och vill få saken prövad.
– Jag skulle gärna vilja prova att dra ett sådant här fall inför domstol, säger polisen Roger Ogemar.
Tusentals svenskar kör runt med olagliga bilar. Om man kopplar bort avgasreningen Adblue och använder bilen är det ett brott mot miljölagstiftningen.
– Själva bortkopplingen är inte straffbar. Det är inte olagligt att bygga om ett fordon. Däremot är det så att du kan bli rapporterad för miljöbrott om du använder den, säger Roger Ogemar, bilinspektör hos polisen.
När Adblue går sönder kostar reparationen stora pengar. Då är det många som vänder sig till verkstäder för att få hjälp att koppla ur dem.
– Verkstaden har inte gjort något olagligt. Deras fel är moraliskt. Men jag känner inte till något fall med en personbil där det blivit prövat i rätten. Men det är vad vi kallar för ett tingsrättslotteri, säger Roger Ogemar.

När man kopplar bort Adblue manipuleras också bilens dator. På så sätt tänds inte varningslampan. Det är väldigt svårt för polis och åklagare att komma åt detta.
– Sannolikheten för att man ska kunna fälla en privat bilägare är nästan noll. Det som krävs är en hinderbana. Först behöver man göra en mätning av de faktiska utsläppen och det är mycket svårt, säger miljöåklagare Jörgen Lindmark.
Åklagarkammaren för miljöbrott tror inte att man kan fälla någon för detta.
– Om vi ska kunna fälla en bilägare får man hänga en låda på bilen och sedan köra runt med den. Det finns inte resurser till sådana utredningar, säger Jörgen Lindmark.
På lastbilar finns det en metod för att upptäcka fusk med Adblue. Däremot är det svårare att kontrollera på vanliga personbilar.
– På personbilar hinner inte avgasröret bli smutsigt om man tar bort Adblue. Men på lastbilar blir det så. Om man tittar i dem och märker att det är mycket smuts, då kan man misstänka att det rör sig om att Adblue är bortkopplat, säger Roger Ogemar.
Fusket är mycket utbrett.
– Det här systemet är väldigt dyrt att reparera. Därför är det många som istället köper en så kallad Adblue-killer. Det kopplar bort systemet och om det blir en kontroll sätter man bara igång den igen, säger Roger Ogemar.
Svensk polis har avslöjat mängder med lastbilar som fuskar. Allra helst de som kommer från andra länder.
– Vi har tagit en hel del lastbilar med sådana här Adblue-killers. Ofta är det utländska åkerier. När det sker får de en registreringsbesiktning eftersom de inte uppfyller kraven. Men det är samtidigt ett miljöbrott också, men då ska man kunna påvisa uppsåt, säger Roger Ogemar.
Polisen märker också av att trenden med Adblue-killers sprider sig bland vanliga bilister.
– Jag har sett att det även kommer Adblue-killers på personbilar också. Men det är mycket svårare att bevisa, säger Roger Ogemar.
Men åklagaren ger polisen lite hopp om att få komma åt de som fuskar.
– Det är väldigt svårt, hur mycket får man släppa ut? Det finns ingen lag på detta. Äldre bilar släpper ut mer än nyare bilar och de är inte förbjudna. Därför är det här väldigt svårt. Vi hade en diskussion kring Dieselgate, men då handlade det om biltillverkarnas ansvar och inte enskilda bilägare, säger Jörgen Lindmark.
Poliserna har ändå hopp om att en dag lyckas komma åt problemet.
– Jag skulle gärna vilja pröva det här fallet någon gång, det skulle vara intressant att se, säger Roger Ogemar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.