Scania har tagit fram en ny lastbil som laddar batteriet med hjälp av en dieselmotor. Tekniken ger lastbilen en räckvidd på uppemot 80 mil.
– Framtiden är elektrisk, men det bästa får inte vara det godas fiende medan omställningen pågår, säger Christian Levin, vd för Scania.
Tillsammans med transportföretaget DHL har Scania tagit fram en ellastbil med en räckviddsförlängare. Den bränsledrivna generatorn ersätter ett av batteripaketen och drivs med diesel/HVO. Generatorn ger lastbilen en potentiell räckvidd på 65 till 80 mil, vilket är betydligt mer än Scanias modernaste ellastbilar med motsvarande maxvikt, som har en räckvidd på cirka 55 mil.
Sedan februari i år har Scanias nya lastbil testats av Post & Parcel i Tyskland, där den har fått transportera gods mellan Berlin och Hamburg. Lastbilen, som är 10,5 meter lång, har utvecklats av Scania Pilot Partner. Den har en maxvikt på 40 ton och drivs av en elmotor på 230 kW. Den har dessutom ett jättebatteri på 416 kWh.

Lastbilens maxhastighet är 89 km/h och den har en lastkapacitet på 1 000 paket.
– Fordonet som vi har utvecklat tillsammans med DHL är ett exempel på interimslösningar som hjälper till att minska klimatutsläpp innan transportsystemet så småningom blir 100 procent elektrifierat. En effektiv klimatomställning kräver att beslutsfattare accepterar sådana lösningar, säger Christian Levin, vd för Scania.
DHL har planer på att lägga till ytterligare liknande fordon i sin flotta framöver.
– Det kommer att ta ett tag innan det finns tillräckligt med förnybar el, elnätskapacitet och laddningsinfrastruktur för att helt förlita sig på batterielektriska lastbilar, särskilt för ett storskaligt system som DHL:s tyska paketnätverk. I stället för att vänta på att den här dagen ska komma, samarbetar DHL och Scania kring en pragmatisk lösning för att göra logistiken mer hållbar och som kan minska CO2-utsläppen med mer än 80 procent, säger Tobias Meyer, VD för DHL Group.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.