Framtidens elbilar kommer att vara ett enda stort batteri. Svenska forskare är på väg att revolutionera batteritekniken.
— Energin sitter i karossen, om den vore ett bord skulle datorn börja ladda när du sätter den där, säger Chalmersprofessorn Leif Asp.
Han forskar på Chalmers och har tillsammans med sina kollegor gjort en upptäckt som kan förändra framtidens bilar. Enkelt sagt är hela bilkarossen ett enda batteri. Cellerna finns integrerade och man lägger bara på ett skyddande lager för att de inte ska komma till skada.
– Om man tittar på ett batteri så lagrar det energi. Men man måste ha en struktur som håller det på plats. Då har vi tittat på om man kan lagra energi i materialet, Chalmersprofessorn Leif Asp.
Leif Asp och hans kolleger har letat efter ett material som passar. Det ska vara något som kan fungera som ett stort batteri och lagra energin på rätt sätt.
– Kolfiber är styvt och starkt och det är möjligt med låg densitet. Om man tittar på Formula 1-bilar och flygplan så används det här materialet flitigt och fungerar väldigt bra. Mycket bättre än aluminium. Kolfiber innehåller också elektroder som finns i grafit och passar bra för detta, säger proferssorn.


Det här innebär att framtidens batteriladdning revolutioneras. Man behöver inte längre plugga in besvärliga sladdar.
– På det här sättet kan man ladda på ett helt nytt sätt. Man behöver ingen stor laddningspunkt. Eftersom materialet finns överallt så kan man också hitta flera laddningspunkter, säger Leif Asp.
Dagens elbilar kritiseras för att de är stora och tunga. Anledningen är det stora batteriet som väger mer än de gamla förbränningsmotorerna. Men med kolfiberkarosser med integrerade batterier kommer fordonen att tappa massor i vikt.
– Man kan minska vikten på hela systemet. Istället för två separata har en och samma som fyller samma funktion. Samtidigt frigör man volym, Chalmersprofessorn.
Professorn målar upp en spännande vision. Om man bara kan blicka bortom horisonten har den här nya tekniken möjligheter som kan göra livet och upptäckandet mycket lättare för människosläktet.
– Tänk er att man åker på en rymdresa och kan använda samma material till en rad olika saker, det är väldigt resurssparande, säger han.
Battericellerna ska finnas i karossen.
– Tanken är att ersätta ett monofunktionellt batteri, med en struktur som samtidigt ger energi men också kan bära last. Om man tar bordet så använder man det för att sätta saker. Men lägger bara till en fernissa så att inte väta och syre ska komma in och orsaka korrosion i batteriet och förstöra det, säger Leif Asp.
– Tänk på hur fönsterhissar fungerar, man ser inte funktionerna bakom. På samma sätt gör vi här, vi har energin i dörrkarmarna på bilen, fortsätter han.
Professorn och de andra som arbetar med projektet har kommit en bra bit på vägen. Men man är ändå långt ifrån att komma i mål. Deras dröm lever, om att i framtiden revolutionera bilbranschen och transporterna för att göra dem smidigare och bättre.
– Det finns såklart många saker kvar att titta på. Som om man får ett stenskott, då vill man givetvis har funktionaliteten kvar, avslutar Leif Asp.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.