Miljontals svenskar som bor i lägenheter är utestängda från att ladda hemma. I stället tvingas de ladda vid offentliga laddstationer, vilket blir fyra gånger så dyrt. Det är som om bensinen skulle kosta 66 kronor litern för vissa bilister.
Från 2027 höjs bensin- och dieselpriserna kraftigt när EU lägger på utsläppsavgifter enligt ETS2. Tanken är att vi istället ska köpa elbilar. Men för en stor del av befolkningen är det svårare och dyrare att äga en elbil. I dag bor nästan varannat svenskt hushåll i lägenhet. Enligt siffror från SCB bor 46,6 procent i en lägenhet där 19,6 procent står för bostadsrätter och 27 procent för hyresrätter, och för en stor del av dessa personer finns det få eller ibland inga möjligheter alls till laddning av elbilar vid hemmet.
I en undersökning gjord av Hem och Hyra visade det sig att många hyresvärdar har mindre än en 1 laddstolpe per 100 lägenheter. Det ger en tydlig indikation på det enorma problem som många svenskar ställs inför.
– Miljontals svenskar är i dag inträngda i ett hörn när det gäller bilköpet. De vill egentligen inte köpa en bensinbil och bli slavar under dyr bensin och nya utsläppsavgifter från EU. Samtidigt är elbilen praktiskt omöjlig hur gärna de än vill. Det går inte lägga 10 dygn av sitt liv under ett år på att åka till laddstationer och snabbladda dyrt, skriver Maths Nilsson, chefredaktör på Carup i en krönika.

Att ladda hemifrån innebär inte bara att du måste åka iväg, utan kostar också betydligt mer pengar. Efter norska NAF:s vintertest räknade de ut skillnaden mellan att ladda hemma och snabbladda vid en laddstation och skillnaden är slående.
– Hur sjutton ska övergången till elbilar bli möjlig om vi inte snabbt ser till att alla som bor i lägenhet har en vettig laddningsmöjlighet till rimligt pris, skriver Maths Nilsson.
Det går bland annat att fastställa att en Tesla Model 3, som hade lägst förbrukning i testet, skulle kosta en villaägare med egen laddare runt 2554 kronor att ladda hemma, medan den kostar 9 900 kronor om året för en person som bor i lägenhet och måste snabbladda vid en laddstation. Fyra gånger så dyrt. Om bensinen var så mycket dyrare för vissa skulle den kosta 66 kronor litern.
– Menar vi allvar med utsläppsavgifter, straffavgifter på bensin och diesel och förbud mot förbränningsbilar från 2035 måste politikerna snarast fixa så att alla har samma rättvisa möjlighet att ladda elbilen hemma till rimligt pris. Annars kommer elbilar fortsätta att vara polariserande och en privelegium för höginkomsttagare, skriver Maths Nilsson.
Årlig laddningskostnad för 24 elbilsmodeller:
Modell | Hemmaladdning(1,42 kronor per kWh) | Snabbladdning(5,5 kronor per kWh) |
Tesla Model 3 Long Range med bakhjulsdrift | 2554 kr | 9 900 kr |
Kia EV3 | 2758 kr | 10 692 kr |
Volvo EX30 | 2946 kr | 11 418 kr |
BYD Seal U | 3013 kr | 11 682 kr |
Ford Explorer | 3133 kr | 12 144 kr |
Mini Countryman | 3166 kr | 12 276 kr |
Hyundai Ioniq 5 | 3183 kr | 12 342 kr |
Smart #3 Brabus | 3183 kr | 12 342 kr |
Polestar 3 | 3303 kr | 12 804 kr |
Peugeot e-3008 | 3320 kr | 12 870 kr |
BYD Sealion 7 | 3337 kr | 12 936 kr |
Xpeng G6 | 3337 kr | 12 936 kr |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 3405 kr | 13 200 kr |
Peugeot e-5008 | 3422 kr | 13 266 kr |
Porsche Taycan | 3422 kr | 13 266 kr |
Audi Q6 e-tron | 3490 kr | 13 530 kr |
BYD Tang | 3592 kr | 13 926 kr |
NIO EL8 | 3694 kr | 14 322 kr |
Porsche Macan | 3762 kr | 14 586 kr |
BMW i5 Touring | 3779 kr | 14 652 kr |
Hongqi EHS7 | 3814 kr | 14 784 kr |
Lotus Emeya | 3899 kr | 15 114 kr |
Voyah Dream | 4597 kr | 17 820 kr |
Mercedes G580 | 5227 kr | 20 262 kr |
Källa: NAF Carup har räknat om priserna för hemmaladdning till svenskt rörligt elpris i januari inkl skatt och överföringsavgift.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.