Köpte bilen privat – ändå fälls bilhandlare i ARN

En privat bilaffär slutade med att en bilfirma fälldes i Allmänna reklamationsnämnden. Handlaren hade missat en viktig regel i lagen.

En man från Falun var på jakt efter en begagnad bil. Han fastnade för en annons på Blocket. Det var en lokal bilfirma som annonserade en Volkswagen Passat från 2010. Bilen hade gått nästan 25 000 mil men påstods vara i gott skick. Mannen hörde av sig till bilfirman. Då visade det sig att de bara var mellanhand för affären. Det var egentligen en privatperson som sålde bilen. Firman förmedlade bara annonsen.

Därför gjorde de båda privatpersonerna upp affären sinsemellan och priset bestämdes till 39 000 kronor.
Men det dröjde inte länge innan bilen ställde till problem. Den nya ägaren upptäckte att insprutarna läckte olja. Han tog den till en verkstad som förklarade att det berodde på att de inte blivit fästa med originalskruvar. För att laga detta krävdes att man bytte topplocket och det skulle sluta med en räkning på 54 000 kronor.

Köparen kände sig lurad av bilfirman – trots att bilen köptes privat.

Köparen blev givetvis förgrymmad. Han kände sig lurad och vände sig till bilfirman. Men de slog ifrån sig och hänvisade till säljaren. Om det är en bilaffär mellan två privatpersoner är det betydligt svårare att få rätt om en vara visar sig vara defekt.
– Om varan inte överensstämmer med de egenskaper som säljaren lämnat före köpet kan det finnas ett köprättsligt fel på varan. En får dock inte glömma att köparens undersökningsplikt i enlighet med 20 paragrafen är omfattande och om säljaren anger att köparen noga ska undersöka varan så väger undersökningsplikten tyngre än säljarens upplysningsplikt, säger fordonsjuristen Ulf Stefansson.

Köparen valde ändå att anmäla saken till ARN. Då fick också bilhandlaren möjlighet att svara på kritiken.
– Det finns inget köpeavtal med företaget, företaget har inte ägt bilen och köparen har betalat direkt till säljaren. Köparen och säljaren har inte kommit överens med varandra efter att felet uppstått och han har sedan beslutat att vända sig till företaget i stället, skriver bilfirman i sitt svar till ARN.

Nämnden beslutar sig för att ge köparen rätt. Med stöd av lagen har denne rätt att häva köpet.
–  I konsumentköplagen framgår att lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. Av utredningen framgår tydligt att bilfirman har marknadsfört och annonserat bilen och nämnden sluter sig därför till att företaget har förmedlat köpet på ett sådant sätt att konsumentköplagen är tillämplig gentemot företaget, skriver ARN i sitt beslut.

Enligt ARN har inte bilfirman lyckats bevisa att felen uppstått efter köpet.
– Felen har uppstått kort tid efter köpet och bilfirman har inte lämnat in någon bevisning som säger emot att felen fanns redan när bilen levererades. Inte heller talar varans eller felets art i någon annan riktning.

Felen ska därför anses vara ursprungliga. Nämnden konstaterar vidare att felen är av sådan väsentlig betydelse för köparen att han har rätt att häva köpet. Nämnden uppmanar därför bilfirman att köpa tillbaka bilen för 39 000 kronor.
LÄS MER: