Skräckköp: Kylaren i BMW lagad med snara

Bilhandlaren sålde en BMW med en kylare som hängts upp med rep. Dessutom var den krockskadad och hade läckande stötdämpare och trasiga strålkastare. Nu fälls bilaffären i Allmänna Reklamationsnämnden.
– Utredningen visar att bilen är behäftad med de fel som köparen har gjort gällande och att felen upptäcktes mycket kort efter köpet, skriver ARN i sitt beslut.

En bilköpare investerade i en BMW 320d Xdrive hos en bilhandlare i Mellansverige. Bilen var från 2011 och hade gått 13 199 mil. Priset var 114 900 kronor. Efter handslag och betalning körde kunden hem med sin nya bil.

Men så fort han parkerade vid hemmet upptäckte han att kylaren läckte. Något verkade alldeles galet och han ringde genast till bilhandlaren. Denne svarade med att skicka honom till en bilverkstad.
Efter tio dagar ringde en mekaniker till den oroliga bilköparen. Man berättade att hans BMW var en riktig rishög. Kylaren var uppbunden med rep och under den låg en massa lösa sladdar.

Bilhandlaren sålde en BMW 320d Xdrive där kylaren var fastsatt med en repsnara. Dessutom hade bilen varit krockad.

Den nyblivna BMW-ägaren blev givetvis förgrymmad och ringde återigen till säljaren. Men de ville inte häva köpet. Istället bad man honom att köra bilen till sin egen verkstad. Den här gången fick mannen vänta ännu längre. Men efter tre veckor hörde verkstaden av sig. Hans BMW var lagad och i toppskick, påstod man. Han kunde hämta bilen.

Trots högtidliga löften visade det sig att bilen fortfarande hade fel. Kylaren hade bara blivit ihopsnickrad. Men den här gången ringde han inte till säljaren. Istället vände sig BMW-ägaren till en auktoriserad och fristående verkstad för att göra en felsökning.

Resultatet gjorde honom förbannad. Förutom den smått vansinniga lösningen med att binda upp kylaren hade bilen så många fel att den inte borde gått igenom besiktningen, meddelade verkstaden. Hans BMW var krockskadad och hade läckande stötdämpare och trasiga strålkastare. Efter det här beskedet krävde han att bilhandlaren skulle häva köpet. Men när denne vägrade valde han att anmäla bilhandlaren till Allmänna Reklamationsnämnden.
– Kunden ringde till efter köpet och sade att det läckte vatten från bilen. Företaget ville åtgärda felet men han ville istället ha 8 000 kr så att han kunde laga bilen på verkstad, skriver bilhandlaren.

Bilhandlaren gick inte alls med på detta.
– Företaget gick inte med på det. Bilen lämnades sedan in på en bilverkstad nära bilägaren. Där kunde inte några fel hittas. Sedan undersöktes bilen av en verkstad och där kunde det konstateras att kylaren läckte och behövde bytas ut. Företaget beställde en ny kylare och lät byta ut den gamla. Felet är åtgärdat och under tiden fick ägaren en lånebil av företaget. Vid köpet var bilen nyservad och nyligen besiktigad och den kan inte ha haft så många fel och brister som köparen har gjort gällande, skriver bilhandlaren.

Men en utredning ger ARN bilköparen rätt. Man hänvisar till konsumentköplagen.
– Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnats ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art (4 kap 17 §), skriver ARN.

Vidare ger nämnden köparen rätt att lämna tillbaka bilen och få köpesumman. Därutöver uppmanas bilhandlaren att ersätta kunden för utlägg, totalt ska de betala 123 520 kronor till bilägaren.
– Utredningen visar att bilen är behäftad med de fel som köparen har gjort gällande och att felen upptäcktes mycket kort efter köpet. Utgångspunkten är då att dessa fel ska anses ha funnits vid leveransen av bilen om inte bilhandlaren kan anses ha visat annat eller att detta är oförenligt med varans eller felens art.
– Felen är därför ursprungliga och företaget är ansvarigt för dem. Nämnden konstaterar vidare att felen är av sådan väsentlig betydelse för NN att han har rätt att häva köpet.
LÄS MER: