Biltema bygger rekordstort varuhus i Sverige

Biltema slår tillbaka mot dansk och finsk konkurrens från nya aktörer. Nu bygger man ut ett varuhus så att det blir rekordstort.
– Det här är vår mest avancerade utbyggnation hittills, säger Adelina Voci, Head of Retail Nordic. 

Biltemas nya konkurrenter finländska kedjan Motonet och den danska kedjan Thansen ska öppna flera nya varuhus i Sverige under 2025. Thansen kommer snart att slå upp en fabrik vid Kungens Kurva som då blir kedjans 21 första butik i Sverige. Men nu slår den folkkära svenska butikskedjan tillbaka mot konkurrensen. De ska öppna ett rekordstort varuhus.

Biltema kommer nämligen att göra sitt redan stora varuhus i Botkyrka ännu större. I dag har butiken en yta på 3 630 kvadratmeter, men efter utbyggnaden kommer den att ha en yta på 6 830 kvadratmeter.
– Vi ser verkligen fram emot att kunna ge våra kunder ett ännu bättre varuhus, säger Adelina Voci, Head of Retail Nordic.

Danska jättekedjan Thansen är på frammarsch i Sverige.
Finska Motonet planerar att öppna fem nya varuhus i Sverige under 2025.

Varuhuset i Botkyrka kommer att få en parkering på taket, samtidigt som butiken får större butiksytor och bättre logistiklösningar inuti. Under utbyggnationen kommer butiken fortfarande att vara öppen med en tillfällig entré. Bygget är redan i dag igång och planeras vara klart någon gång nästa år.
– Vi bygger ut för att skapa mer plats och göra hela besöket smidigare, säger Adelina Voci.

Biltema, som har varit en dominerande aktör på den svenska marknaden under en längre tid, har idag cirka 160 varuhus i fyra nordiska länder. Hur den ökade konkurrensen från Motonet och Thansen kommer att påverka Biltemas popularitet återstår att se. Tidigare har den svenska butikskedjan valt att inte kommentera de nya aktörerna.
– Vi uttalar oss aldrig om konkurrenternas etableringar, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.
LÄS MER: