Trafikverkets nya drag: Så ska skyltröran fixas

Trafikverkets nya plan. Så här ska bilen hindra dig från att bryta trafikregler. Äntligen ska allt bli rätt.
– Ibland säger folk att navigationssystemet visar en grej och vägmärket en annan, säger Prem Huq på Trafikverket.

Det är inte ovanligt att bilens navigationssystem och hastighetsskyltarna är oense om vad som gäller. För den som har hastighetsvarnare i bilen kan det vara ett enormt irritationsmoment.
– Det är ett problem, man kommer på en väg som ska vara 90 och det visar också navigationssystemet, men så finns det en skylt som säger 70. Då är det många som ändå kör i den hastighet som bilen visar säger Prem Huq på Trafikverket.

Om kommunen inte lagt in sina egna föreskrifter in i det digitala registret kan det uppstå skärmytslingar.
– Det har varit diskussioner vid poliskontroller, om bilens navigationssystem visar en sak medan trafikskyltarna en annan, vad är då rätt? säger Prem Huq på Trafikverket.

Anledningen till förbistringen ligger i att kommuner och länsstyrelser inte alltid digitaliserar sina trafikregler. Då kan inte bilen system läsa av dem. Men nu ska Trafikverket hitta ett sätt så att bilen alltid ska läsa rätt och hindra oss från att bryta mot lagen.
– Alla trafikregler finns som pdf hos Transportstyrelsen. Men gps- och navigationssystem kan inte läsa den typen av dokument. De hämtar sin information från Trafikverkets nationella vägdatabas, säger Prem Huq på Trafikverket.

Hälften av svenskarna kör för snabbt, enligt Transportstyrelsens olycksutredare. Men om alla bilar alltid visar rätt hastighet. Kommer kanske medelhastigheten att sjunka på våra vägar. Men då måste hela kedjan där informationen kommer från en myndighet och till slut blir digitaliserad fungera.
– Det är en triangel, kan man säga. Föreskriften, hur informationen förvaras och sedan när navigationssystemet eller fordonet hämtar uppgiften, behöver stämma överens med varandra, säger Prem Huq på Trafikverket.

För att bilarna ska kunna visa rätt trafikregel krävs det att de är digitaliserade. I Sverige är det fortfarande många kommuner som inte kommit så långt. Men Trafikverkets utredare hoppas kunna hitta en lösning.
– Det är precis det vi ska utreda nu. Hur vi ska göra för att bilarna alltid ska få rätt trafikregler till sina system, säger Prem Huq.

Genom ett fungerande system kan kommuner och länsstyrelser se till så att deras lokala föreskrifter kommer med i den digitala databasen.
– Då kan myndigheterna koppla trafikföreskrifterna till en geografisk plats med data. Det innebär att även fordonen och deras system kan läsa av reglerna på ett korrekt sätt, säger Prem Huq.

Den nya databasen ska vara lätt för biltillverkarna att komma åt. I förlängningen kan det göra att bilen hindrar dig från att bryta mot trafikregler.
– Vårt uppdrag är att göra alla trafikregler digitaliserade. Sedan är det upp till tillverkarna av bilar att bestämma hur de ska ta del av dem. Men kommer att finnas tillgängliga och om kedjan från trafikregler, till digitalisering och sedan hämtandet av information fungerar, så kommer det inte att bli fel i framtiden, säger Prem Huq.

Det finns två huvudanledningar till att Trafikverket utreder den här frågan nu.
– EU har ett direktiv på att alla viktiga trafikregler ska digitaliseras. Det gäller främst skyltar som reglerar hastigheter och liknande saker. Men vi får också smartare fordon, utvecklingen går snabbt framåt, avslutar Prem Huq.
LÄS MER: