En elbilsägare har delat sin frustration öppet. Hennes elbil har tappat räckvidden drastiskt och nu kan hon inte ens använda bilen till jobbet. Första problemen dök upp i samband med kallt väder, sen har det gått utför.
En kinesisk elbilsägare har delat sin frustration över sin Neta Aya, en bil som efter bara 1,5 år tappat nästan hela sin ursprungliga räckvidd. I en video berättar kvinnan från Huzhou i Zhejiang-provinsen om sina problem med bilen, som hon köpte i maj 2023 för 76 000 yuan (motsvarande cirka 110 000 kronor). Den officiella räckvidden för modellen är 401 kilometer, men nu klarar bilen endast 40 kilometer på en laddning. Ny forskning visar annars att de allra flesta batterier i elbilar håller bättre än förväntat.
Neta Aya lanserades i februari 2023 och är i stort sett en omdöpt version av den tidigare modellen Neta V. Den finns i varianter med räckvidder på 318 respektive 401 kilometer. Bilen med den längre räckvidden har en 70 kW elmotor, medan den kortare varianten använder en 40 kW-motor, kvinnan har den varianten med längre räckvidd.
De första problemen för dök upp i samband med kallt väder, då räckvidden snabbt sjönk till omkring 60 kilometer. Den kinesiska kvinnan vände sig då till tillverkaren Neta för att få hjälp, men stötte på ytterligare hinder när hon upptäckte att återförsäljaren där hon köpte bilen hade stängt ner. Hon skickade därför bilen till en annan verkstad för reparation.
Där konstaterade teknikerna att bilens batteri hade havererat och att hela batteripaketet behövde bytas ut. Problemet? Batteripaketet fanns inte i lager, och verkstaden kunde inte ge ett exakt besked om när det skulle finnas tillgängligt igen. Under tiden har situationen förvärrats. Batteriets räckvidd har nu sjunkit ytterligare och klarar bara 40 kilometer per laddning. För den drabbade kvinnan, som har en arbetsresa på 42 kilometer tur och retur, innebär detta att bilen inte längre kan användas för dagliga behov.
Situationen har uppmärksammats i kinesiska medier och skapar huvudbry för Neta, som redan befinner sig i en minst sagt turbulent period. Företaget, som är ett varumärke under Hozon Auto, har brottats med ekonomiska problem och rykten om nära förestående konkurs. Som ett sista försök att rädda företaget, har grundaren klivit in som vd för att försöka vända på skutan.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.