Cyklisterna är Stockholms nya trafikfällor. Cykelvägarna tar över staden på bilarnas bekostnad.
– Nuförtiden gör man mycket för cyklisterna och då blir det mindre plats för bilarna, säger Patrik Bergvall på Söderorts körkortsakademi.
Nyligen uppmärksammade vi trafikfällorna i Göteborg. Även Stockholmstrafiken skrämmer många svenskar. Inte minst om man kommer från landet. Det finns dessutom vissa platser som är värre än andra. Det handlar om utmaningar som ställer även de mest erfarna bilförare på prov.
– Det är inget man gör tidigt i utbildningen. Sådana här platser stressar upp både eleverna och även erfarna förare, säger Patrik Bergvall.
Körkortseleverna måste vänta innan de ställs inför eldproven.
– Man undviker sådana ställen med eleverna. Det blir för rörigt för dem, det kan vänta tills de är på övning tio och är mer mogna, säger Patrik Bergvall.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/linus-mimietz-yZY5iALvoJQ-unsplash-576x1024.webp)
Trafiken är komplicerad. Men det finns vissa åtgärder som skulle kunna göra den säkrare.
– Man skulle kunna bygga om en del korsningar till cirkulationsplatser, det skulle göra så att trafiken flyter på smidigare och vi slipper en hel del onödiga olyckor, säger trafikläraren.
Däremot är Stockholms centrala delar nästan omöjliga att göra något åt. Gamla byggnader och mycket trafik som trängs gör att många undviker att köra där.
– Men när det kommer till innerstan är det svårt att göra saker och ting annorlunda. Det är trångt och krångligt att köra där, även för vana bilförare, säger Patrik Bergvall.
Samhället är satt i ständig förändring. Då måste man bygga om infrastrukturen också. När allt fler cyklar och det ställs krav på mer miljövänliga transportmedel får bilarna maka på sig. Men det ställer också till det i trafiken.
– Nuförtiden har man byggt om mycket så att det ska bli lättare att cykla. De har fått breda och fina vägar, medan vi som tar oss fram med motorburna fordon har fått mindre och smalare vägar, säger Patrik Bergvall.
Cirkulationsplatser, eller rondeller som de kallas i folkmun, är något av det svåraste som finns. Det tycker många bilförare. Inte minst de erfarna.
– Men sedan är det faktiskt så att många inte vet hur de ska köra i rondeller. Vi får många samtal hit, allra helst från föräldrar som ska övningsköra med sina barn. De har haft körkortet länge och vet inte riktigt vad som gäller, samtidigt har mycket förändrats från det att de gick på en trafikskola, säger trafikläraren.
Distraktion är inte bra för bilister. Det räcker med att man tappar koncentrationen en sekund, så kan olyckan vara framme.
– Platser där det finns mycket att titta på kan vara krångliga. Om man tar Hammarby sjöstad som ett exempel, så händer saker hela tiden. Men också där är det mycket enkelriktat som i Haninge centrum, avslutar Patrik Bergvall.
Stockholms fem värsta trafikfällor
- Innerstan är jobbigt för många.
- Globenrondellen är jobbig för många att köra i.
- Hammarby sjöstad, med spår, bussar och gående, mycket att titta på.
- Stora rondellen vid Sickla upplevs som besvärlig.
- Haninge centrum är enkelriktad på många platser.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.