Svensk toppingenjör varnar: Europeisk bilindustri är på väg att drabbas av Nokiadöden.
– En helt grön aktör som Tesla hade inte lyckats om våra traditionella bilmärken skött sig, säger Tony Jonsson.
Han har investerat hela sitt yrkesverksamma liv inom bilindustrin, bland annat inom Volvo Cars och CEVT. Han har varit delaktig i 30 patent. Snart är Chalmersingenjören Tony Jonsson på väg att gå i pension. Men det inte med ett lätt hjärta.
– Tesla kom från ingenstans och blev trendsättande på kort tid. Det hade inte varit möjligt om man skött sitt jobb och nu är man istället hopplöst efter.
Han har arbetat i bilindustrin under tre decennier. Med det sagt har Tony Jonssons sett de europeiska biltillverkarna gå från att vara bäst till sämst i klassen och numera sitter de i hörnet med varsin dumstrut, surar och påstår att det var någon annan som började.
– Jag minns från när jag jobbade på Volvo. Om man hade en bra idé och gick till fel person var det lönlöst. Man vågade inte ta risker, allt sitter så djupt rotat i väggarna att inte våga förändra sig.
Ett klassiskt exempel på ett företag som grävde sin egen grav var Svenska Facit. När datorerna kom tynade de bort. I mer modern tid har vi sett Nokia bli förbiseglade av de nya smarta mobiltelefonerna.
– Ta exemplet med Facit och sedan Nokia. De hängde inte alls med och gick under när tekniken ändrades. Men då krävs det en ledning som vågar ta risker och göra något nytt och banbrytande.
Tony Jonsson har själv varit på plats i Kina och sett hur de arbetar. Till skillnad från Europa satsar man på mjukvara och häftiga uppkopplingar. Medan europeerna sitter fast i det gamla teknikträsket.
– Jag jobbade för Zeekr omkring 2017 och var ofta i Kina. Då kom hela det här nya tekniksteget och man förstod att det var något nytt på gång.
Biltillverkarna i Europa måste rannsaka sig själva och inte skylla ifrån sig.
– Istället för att hitta problemet hos sig själva skyller man på yttre faktorer, strafftullar, konkurrens från Kina. Men det måste börja inom byggföretagen själva.
Han tar ett bra exempel från Tesla som blivit banbrytande och nu ledande i både teknik och på marknadssidan.
– Man kallar det för vertikal integration. Tesla gör allt själva och anlitar inga leverantörer. Då kan de fokusera på uppgiften och problemlösning, istället för att spilla tid med att bråka om kontrakt med underleverantörer.
Efter andra världskriget spelade bilindustrin stor roll av uppbyggnaden av Europa. Sedan dess har det varit en nerv som gått genom hela ekonomin.
– Det skulle vara mycket olyckligt för Europa om bilindustrin gick under. Den är en viktig del av ekonomin. Men då måste det ske förändringar på en rad områden. Först och främst måste man börja ta risker, inte kopiera tidigare koncept, utan utveckla det som kunderna vill ha.
Men tiden har kommit ikapp och förbi europeerna.
– Den europeiska bilindustrin har hållit på länge och man förstår inte att det är ett nytt läge. En helt ny match och konkurrensen har blivit värre.
Fartyg med kinesiska elbilar har kommit seglande över havet. Den gamla västerländska bilindustrin blev livrädd och politikerna beslutade om strafftullar. Men då köper de finurliga kineserna våra nedlagda fabriker och börjar bygga på vår egen hemmaplan.
– Kineserna har haft råd att göra om och göra om. De vräker på med teknik i en enda röda och har inte en blekaste aning om kvalitetssäkring. Det är därför det uppstår en massa problem med deras bilar, det beror på att det är deras sätt att jobba. Man ska producera mycket.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.